יוגה כדרך חיים בריאה

רוב האנשים, כשהם חושבים על אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית, מדמיינים את עצמם רצים, שוחים, רוכבים על אופניים או מרימים משקולות. יוגה, משום מה, אינה נתפסת באופן אוטומטי כפעילות המסייעת לאורח חיים בריא, אולם כדאי לדעת שגם לה יש מספר יתרונות לא מבוטלים: היא לא רק תורמת לבריאות
הגוף, אלא גם לבריאות הנפש – מצרך יקר בעולם האינטנסיבי בו אנו חיים היום.

יוגה קיימת כבר למעלה מ-5000 שנה, ומשמעות המילה היא איחוד בין הגוף לנפש. קיימים מספר סוגים של יוגה, אולם כולם מובילים לתוצאות דומות: חיזוק פיזי של הגוף, שיפור הביטחון העצמי, שחרור מלחצים וטרדות יומיומיות, שלווה ואושר. ואם זהו לא אורח חיים בריא, אז מה כן.

אל תשכחו לנשום

מרוב משימות שאנו נאלצים לבצע מדי יום ומרוב דאגות המטרידות אותנו בכל רגע, לעיתים אנו שוכחים לבצע את הפעולה הבסיסית ביותר שגוף האדם זקוק לה: לנשום. ביצוע תרגילי יוגה מאפשר לנו להיזכר במנגנון האוטומטי הזה, להתמקד בו ולתת לו לעשות את הפעולה הטבעית והחיונית כל כך לגוף: למלא אותו בחמצן ואנרגיה, לנקות את כל המערכות, לזכך ולהרגיע אותנו.

חיזוק הגוף

תרגילי היוגה מסייעים לנו להגמיש את גופנו, לחזק את השרירים ולשפר את חילוף החומרים. כתוצאה מכך, יוגה מאפשרת לכל אדם המתמיד בכך לרדת במשקל, וזאת ממספר היבטים:

  • ראשית, כמובן, הפעילות הגופנית עצמה, המסייעת לנו לשרוף קלוריות.
  • שנית, תרגילים רבים ממקדים את תשומת הלב שלנו אל איזורים שונים בגוף שאיננו מודעים להם לאורך היום. העלאת המודעות לגוף שלנו מעלה במקביל גם את המודעות שלנו לתחושות הרעב והשובע, מה שמוריד מצריכת המזון היומית חלק ניכר מן הנשנושים הקטנים שאנו מכניסים לפה מבלי לשים לב.
  • ושלישית, אנשים רבים סובלים לעיתים מאכילה רגשית ומוצאים נחמה במזון כאשר הם עצובים, מדוכאים, לחוצים ואף מאושרים. יוגה, אשר בנוסף לכך שהיא נוגעת בצד הפיזי שלנו, נוגעת גם בצדדים הרגשיים, יכולה לשפר את המצב ואף לפתור אותו לחלוטין.

אז איזו שיטת תרגול יוגה מתאימה לכם?

כאמור, קיימות מספר שיטות יוגה, חלקן נפוצות יותר וחלקן פחות. להלן חלק מהן:

אשטנגה יוגה: אימון אקטיבי ומהיר במסגרתו מחליפים תנוחה בתנוחה ומבצעים למעשה פעילות אירופית הגורמת לגוף לשרוף קלוריות, להזיע ולהתנקות מליחה ורעלים.

איינגר יוגה: אימון סטטי הכולל תנוחות ארוכות ומדויקות ולעיתים גם שימוש בעזרים כגון כסאות וחגורות, תוך שימת לב למיקומם של השלד והשרירים.

ביקראם יוגה: מכונה גם “יוגה חמה”, על שום אופי התרגול המתקיים בחלל חם ולח (כ-30 מעלות). החום והלחות גורמים לגוף להזיע באופן מוגבר, מה שמנקה אותו מרעלים.

טנטרה יוגה: שיטת יוגה המתמקדת במדיטציה ותרגילי נשימה אקטיביים, תוך שימת דגש על מיניות האדם והאנרגיה המינית ככלי המסייע בהתפתחות רוחנית.

קונדליני יוגה: אימון הכולל תנוחות, מדיטציה ותרגילי נשימה, אשר מתמקד בעמוד השדרה.

שיבננדה יוגה: אימון עדין שכולל גם הוא תנוחות, מדיטציה ותרגילי נשימה, ובו מושם דגש על הרפיה עמוקה.

מעוניינים לשמור על אורח חיים בריאה? עשו יוגה

יוגה מתאימה לכל אדם, ללא הבדלי גיל, משקל, מצב רפואי או מבנה גוף. אם אתם מבקשים לרדת במשקל, להפעיל את השרירים, לשמור על יציבה בריאה ולשמור על אורח חיים מאוזן ובריא הן לגוף והן לנפש, מומלץ כי תנסו את אחת משיטות היוגה שתוארו לעיל. אם תתמידו בה, מובטח כי תרגישו הרבה יותר טוב בתוך פרק זמן קצר.