יתרונות מוצרי החלב

הנחיות התזונה של משרד הבריאות לילדים ולנוער כוללות בין היתר המלצה לצרוך חלב ומוצריו. הסיבה היא שמוצרי חלב מהווים מקור לחלבון איכותי, עשירים בסידן ובויטמינים שונים החיוניים לבריאות ולהתפתחות תקינה של מערכת העצמות ומערכות נוספות בגוף. על פי משרד הבריאות, תזונת ילדים ובני נוער אשר צורכים מוצרים חלב הינה מאוזנת ובריאה יותר.מוצרי החלב

נעים מאוד, סידן

על מנת להבין מדוע משרד הבריאות ממליץ על מוצרי חלב, יש להבין תחילה מהו סידן ומה משמעותו לגוף: הסידן הוא מינרל המשמש בבניית השלד, העצמות והשיניים בשנות צמיחת הילדים, עד לתקופת גיל ההתבגרות. צריכה נמוכה של סידן בתפריט היומי עשויה לגרום לעצמות להפוך לחלשות ולהגדיל את סיכוייהן להישבר. בנוסף לכך, לסידן יש תפקיד משמעותי בקרישת הדם, התכווצות השרירים והעברה של מסרים בין העצבים בגוף.

חשוב מאוד לצרוך סידן בכמות מספקת, ולא זו בלבד – מינון הסידן חייב להיות קבוע ככל האפשר. זאת משום שגוף האדם מבנוי מלמעלה מ-200 עצמות, שכמו כל רקמה אחרת בגוף נוהגות להתחדש ולתקן את עצמן באופן קבוע. אדם, ילד או נער שאינו מספק לגופו של כמות הסידן הנדרשת, ואין זה משנה מאיזה מקור, עלול לסבול מחולשה בעצמותיו. זו הסיבה שלא די בשילוב סידן בתפריט אחת לתקופה, אלא יש לספק אותו לגוף באופן קבוע ככל האפשר.

ויש גם ויטמינים

בנוסף לסידן, מוצרי החלב כוללים רכיבי תזונה אחרים החיוניים לבריאות הגוף, בהם ויטמינים שונים:

ויטמין A – המשפיע על תהליכי הגדילה של הגוף, תפקוד העור, מערכת הרבייה ומערכת הראייה.

ויטמינים מקבוצת B – המסייעים גם הם לתהליכי הגדילה, כמו גם על חילוף החומרים, מערכות העצבים, ייצור ותפקוד כדוריות הדם האדומות שבדם, שומרים על העור ומקטינים מתח נפשי.

ויטמין D – משפר את ספיגת הסידן בדם ולכן מסייע לבניית העצמות, מספק הגנה למערכת הנשימה, מונע עששת ואף מונע דיכאון.

רכיבי תזונה נוספים במוצרי חלב

מוצרי חלב מכילים רכיבים נוספים שיש להם מגוון רחב של תפקידים בגוף האדם. להלן נציין חלק מהם:

אבץ – בעל תפקיד משמעותי בתהליך הגדילה ובשמירה על המערכת החיסונית.

מגנזיום – מסייע לתפקוד תקין של פעילות הלב, שומר על לחץ דם ברמה תקינה, שומר על מבנה העצם ומווסת את כיווץ השרירים.

אשלגן – מסייע להתכווצות שרירי השלד ולהרפייתם, בעל תפקיד חשוב בהסדרת מערכת העיכול וחיובי לתפקוד הלב.

לא רק ילדים – חיוניות מוצרי חלב בכל שלבי החיים

מוצרי חלב חיוניים הם חלק בלתי נפרד מתפריט יומי מאוזן אשר מוביל לשמירה על אורח חיים בריא בכל שלבי החיים. כמות לא מספיקה של סידן בגיל ההתבגרות, לדוגמה, עלולה להגדיל את הסיכון ללקות במחלת האוסטיאופרוזיס בגיל הזהב. מחקר שנערך לפני שנים אחדות קבע כי שתייה של שתי כוסות חלב ביום מפחיתה את הסיכוי להתקפי לב ושבץ, וקיימים מספרים מחקרים שהציגו קשר בין צריכה של מוצרי חלב לבין הפחתה בסיכוי לחלות בסכרת מבוגרים ובסרטן המעי הגס

רגישים ללקטוז? יש פתרון!

לקטוז הוא סוכר החלב, ויש כאלה שרגישים אליו. אם עד לא מזמן נהוג היה להפנות את הרגישים ללקטוז למקורות אחרים שיספקו לגופם את רכיבי התזונה החיוניים שפורטו לעיל, הרי שכיום גם הם יכולים למצוא בקבוצת מוצרי החלב מוצרים שמתאימים להם: מוצרים דלי לקטוז כגון יוגורטים, גבינות שונות וחלב דל לקטוז הם חלק מן המוצרים הללו. בנוסף, ניתן ליטול תוסף מזון ייעודי לפני צריכת מוצרי חלב, לקטאז דמו, והוא מסייע לפירוק הלקטוז בגוף.