דיאטת כאסח בריאה: יש דבר כזה?

כולם רוצים לרזות מהר, אבל דווקא המשאלה הזאת גורמת לנו להשמין כל פעם מחדש. דיאטות כאסח, כמו השיטה של ד"ר אטקינס, דיאטת הוליווד ודיאטת האשכוליות המפורסמת לא יפתרו את הבעיה, אומרת התזונאית הקלינית ד"ר שרה קפלן, ומציעה פתרון יעיל יותר ובריא יותר

ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת

מי מאתנו לא מפנטז על ירידה מהירה במשקל, דיאטה מהירה וקלה שתאפשר להשיל, תוך כמה ימי סבל, את כל הצמיגים שצברנו בארוחות החג ולהשתחל מחדש לבגדים שכבר פחדנו לנסות ללבוש? מי מאתנו לא נדר, מול הגפילטע של סבתא בראש השנה, שמיד אחרי החגים יתחיל דיאטת כאסח? ומי מאתנו לא הסביר לעצמו שרק אחרי ירידה מהירה במשקל תתפתח מוטיבציה לשמור על המחוג של המשקל בדיוק באותו מקום?

דיאטת כאסח בריאה

דיאטת כאסח בריאה

הסיבות לנסות דיאטת כאסח הן תמיד מהמוצדקות ביותר: את מוזמנת לחתונה בעוד שבוע, אתה הולך לפגישת מחזור עם החבר’ה מהתיכון בחודש הבא. בשנים האחרונות נולדו דיאטות כאסח רבות שהפכו ללהיט בקרב קהל המרזים, אך למרבה הצער חלקן לוקות בחוסר איזון בולט – גם מבחינת הרכב המזונות וגם מבחינת מספר הקלוריות הרצוי ופיזורו על פני היממה.

כל מי שביצע אי פעם בחייו דיאטת כאסח יודע שאחריה באה עלייה במשקל, וכך נוצר מעגל קסמים: תמיד יש סיבה לרזות במהירות ואנחנו מרכזים את המאמצים על פני תקופה קצרה, מרזים, משמינים שוב וחוזר חלילה. אז הנה העובדות: הקושי בירידה עקבית במשקל, או בשמירה על המשקל הרצוי, נובע מדיאטות הכאסח, הגורמות עם הזמן נזקים לגוף, שלומד מכל דיאטה איך לצבור יותר שומנים לפעם הבאה.

בשורה התחתונה, דיאטת כאסח שאינה מספקת את כל אבות המזון באופן רציף יכולה לגרום יותר נזק מאשר תועלת. והנה כמה דוגמאות אופנתיות בולטות:

הדיאטה של ד”ר אטקינס

התיאוריה: מאחר והפחמימות גורמות לרעב, הן אלו האשמות בעלייה במשקל. לכן, אם נאכל יותר חלבון ושומן על חשבון הפחמימות, תחושת השובע תהיה גדולה יותר, ובהתאם – הירידה במשקל. לפי אטקינס, כשאין פחמימות בתפריט, הגוף שורף קודם כל את מאגר הפחמימות שבשרירים, ואחר כך את החלבון שבשרירים. שני תהליכים אלה משחררים מים, ואחריהם מתחיל הגוף לשרוף שומן. בעקבות התהליך נוצרים חומרים הקרויים קטונים, שמדכאים את התיאבון, מועברים לזרם הדם ואמורים להיות מופרשים החוצה על ידי הכליות.

מה אוכלים: הדיאטה נותנת מענה לחלומם של אוהבי הבשר, החמאה, הביצים, הקרמים, המיונז, המטוגנים, הרטבים והקינוחים על בסיס שמנת. אם אתם לא מרגישים שבעים בלי פסטה, תפוחי אדמה ולחם, אתם נידונים לתחושה מתמדת של חוסר סיפוק.

איך מרגישים: סחרחורות, כאבי ראש, בלבול חושים, בחילות, עייפות, קשיי שינה ונשימה. בנוסף, עודף חלבון עלול לגרום לאבוד סידן ולהיחלשות העצמות.

מאחר והמוח מקבל אנרגיה קודם כל מפחמימות, כל דיאטה שלא תכיל אותן, תגרום לתהליך א-נורמלי בגוף. הרכב המזונות של אטקינס, שתוכנן כדי להעלות את כמות הקטונים בדם, גורם למעשה למצב של הרעבה. כאשר הגוף חושב שהוא מורעב, הוא מעכב את תהליך חילוף החומרים ושומר על שרפת אנרגיה נמוכה. השריפה הראשונה מתרחשת לא במאגרי השומן, ש”נשמרים” בגלל המצור, אלא במאגרי הפחמימות שנמצאים בשרירים. והכי גרוע? – אחרי הפסקת הדיאטה הגוף נלחם להפוך כל מזון לשומן, משום שהוא אינו יודע מתי ירעב שוב, ועליו לבנות מחסני אנרגיה חדשים וגדולים יותר לשעת צרה.

דיאטת אשכוליות

התיאוריה: אשכוליות מכילות אנזים שורף שומן.

מה אוכלים: תלוי באיזו גרסה של הדיאטה משתמשים. לרוב צורכים חצי אשכולית לפני כל ארוחה, בצרוף שתייה מרובה של קפה ותה. האמת? – לא נעים לומר, אבל לא ידוע על שום אנזים שורף שומן המצוי באשכולית.

דיאטת בוורלי הילס

התיאוריה: שילוב או הפרדה של מזונות מסוימים יאפשר לגוף לעכל כל אב מזון בנפרד המזון בדיאטה הזאת מחולק לשלוש קבוצות: פחמימות, חלבונים ופירות, וצורכים כל אחת מהן בנפרד.

מה אוכלים: ביומיים הראשונים מתוך 35 ימי הדיאטה אוכלים למשל אננס, תירס, שזיפים, תות שדה, תפוח אדמה אפוי וסלט עשוי מחסה, עגבנייה ובצל. ביום השלישי שותים כל היום מיץ אשכוליות.

איך מרגישים: רעבים! קיימת סכנת שלשולים והתפריט כל כך חמור שעלול לגרום לפגיעה חמורה בגוף. הקיבה והמעיים מסוגלים בהחלט לעכל ולספוג את כל סוגי המזונות יחד והסיבה היחידה לירידה במשקל בדיאטה זו היא הכמות הזעומה של הקלוריות – ממש צום למשך חודש ימים.

דיאטת “צמים ביום, זוללים בערב”

התיאוריה: מי שצם כל היום יכול לזלול כמה שירצה בערב.

מה אוכלים: מתחילים את היום בצום ארוך ככל האפשר, עד הערב (לא, אי אפשר לחטוף משהו קטן באמצע). ואז, כשהבטן מקרקרת, הראש כואב והעצבים מתפוצצים, מגיעים למטבח ומתחילים לאכול ללא הגבלה.

איך מרגישים: עצבניים ביום, כבדים מרוב אוכל בערב. מאבדים את השליטה על כמויות האוכל, והעובדה שאוכלים בערב, כאשר רמת הפעילות ושרפת האנרגיה יורדת, גורמת למזון שאמור היה להישרף, להישמר בגוף בצורת שומן.

אז איך לרזות במהירות?

אין צורך לפגוע בבריאות כדי לרזות. דיאטה נכונה מחייבת צריכת מזונות קבועה ומאוזנת, בשעות הנכונות ובהתאמה לאורח החיים האישי. היצמדות לדיאטה מאוזנת של כאלף קלוריות ליום תגרום להרזיה המבוקשת, אבל קחו בחשבון שבשלב הראשון של כל דיאטה, הירידה במשקל היא בעצם ירידה בכמות נוזלי הגוף. זאת הסיבה שבשבוע אפשר לאבד בקלות קילוגרם אחד עד שלושה, אבל בהמשך הירידה במשקל כבר אינה כה מהירה. נכון שאפשר להתחכם ולנסות לתחמן את הגוף, כמו במקרה של ד”ר אטקינס, שהדיאטה שלו גורמת לייצור חומרים מדכאי תיאבון בגוף, אבל נזקיהן של התחכמויות מסוג זה הם גדולים ולא כדאיים.

טיפ: כדאי להחליף את המתכון הדיאטטי מיד שבוע- שבועיים. כשהגוף מקבל בדיוק את אותו מספר קלוריות מדי יום, הוא מסתגל ומתחיל לשמר את האנרגיה ולצמצם את חילוף החומרים. לכן, דווקא השינוי בכמות הקלוריות (פעם 1,100 ליום, פעם 1,000 ופעם 1,200) יעזור לכם לשמור על קצב קבוע של ירידה במשקל.

נסו את התפריט הבא למשך שבוע אחד בלבד. הוא מיועד לאנשים בריאים, אולם תמיד יש לזכור כי לפני כל דיאטה מומלץ להתייעץ עם רופא.

ארוחת בוקר: פרוסת לחם רגילה מרוחה בגבינה 5%, ירקות, שתייה ללא סוכר.

ארוחת ביניים: פרי, שתייה ללא סוכר.

ארוחת צהרים: שני תפוחי אדמה (בינוניים) מבושלים או אפויים, סלט+ כפית שמן ותבלינים, גיל או אשל או יוגורט, שתייה ללא סוכר.

ארוחת ביניים: פרוסת לחם רגילה מרוחה בגבינה 5%, ירקות, שתייה ללא סוכר.

ארוחת ערב: ביצה בכל צורה, סלט+ כפית שמן ותבלינים, שני תפוחי אדמה מבושלים או אפויים, פרי, שתייה ללא סוכר.

במשך היום חובה לשתות כעשר כוסות שתייה ללא סוכר, ומומלץ לבצע פעילות גופנית שהותאמה לכם באופן אישי.