לבשל בבית

זה זול יותר, וזה גם בריא יותר. אם מקפידים על כמה תנאים

בשיתוף ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת

אם אתם נמנים עם ברי המזל שפשוט אוהבים את זה וגם אם לאו, הרי שחייבים להודות: כשמבשלים בבית, יש סיכוי גדול יותר שהארוחות שלכם תהיינה בריאות יותר מאשר כל ארוחה שתאכלו בחוץ. למה? – זה פשוט: כי אתם יודעים בדיוק מה נכנס לכל מנה, ואתם בשליטה על רמות הסוכר, המלח והשומן שאתם מוסיפים לכל סיר. אתם – ורק אתם – אחראים על מידת הבריאות שהצלחת שלכם תכיל.לבשל בבית

חוקרים היום סבורים שאחד מהגורמים המרכזיים להשמנה המואצת בעולם המערבי ולמחלות שנלוות לה, הוא שכיום פחות ופחות אנשים מבשלים את המזון שלהם בעצמם. בניגוד לעבר, כשאת רוב הארוחות אכלנו בית או בישלנו בבית ואת הארוחות שאכלנו במסעדות שמרנו לאירועים מיוחדים, הרי שכיום דווקא הארוחות הביתיות הפכו לאירוע מיוחד. ואין לנו שום מושג מה הטבח הכניס למנה של העוף, אין לנו מושג בכמה שמן הוא טיגן את הצ’יפס (ומתי הוא החליף אותו לאחרונה), איך מתנהלת שטיפת הכלים במטבח וכמה סוכר יש ברוטב העגבניות (ויש בו סוכר. כן כן). 

מחקר שהתפרסם בשנה שעברה בכתב העת “Public Health Nutrition” האמריקאי, מצא כי בהשוואה למזון מוכן הנמכר במסעדות ובמרכולים הגדולים הכיל האוכל הביתי רמות נמוכות יותר של סוכר ושומן. המחקר שנערך בין השנים 2007-2010 בקרב 9,500 נחקרים בני 20 ומעלה, בדק את הרגלי הבישול של המשתתפים. החוקרים מצאו כי משקי בית שדיווחו על בישול ארוחות ערב בבית בתדירות הגבוהה ביותר, דהיינו 6-7 פעמים בשבוע, צרכו “באופן משמעותי פחות קלוריות ואכלו טוב יותר מאשר אלו שנטו להסתמך על ארוחות במסעדות ומזון מוכן קפוא”, בהתאם לכך הציגו גם מדדים טובים יותר בבדיקות רפואיות.

מהנתונים המפורסמים במחקר עולה כי 8 אחוזים מהנחקרים ציינו כי הם או מישהו מביתם בישלו ארוחת ערב לא יותר מפעם בשבוע; 44 אחוזים בישלו ארוחת ערב 2-5 פעמים בשבוע; ואילו 48 אחוזים דיווחו על בישול ארוחת ערב 6-7 פעמים בשבוע. בהשוואה עם אנשי קטגוריית הבישול הביתי המצומצם, אלה שבקטגוריה הגבוהה צרכו באופן משמעותי יותר סיבים תזונתיים, פחות פחמימות ופחות סוכר. שפים שלקחו חלק במחקר הודו עם היוודע התוצאות כי הן אינן מפתיעות, שכן בבניית תפריט והרכבת מנות במסעדה לא תמיד הבריאות נמצאת בראש סדר העדיפויות של מסעדנים.

אבל אוכל הוא לא הדבר היחידי המשפיע על הבריאות בבישול הביתי, אלא כמה מגוונות הארוחות ביום, האם הן מסודרות ומדודות, איזה מוצרים נכנסים הביתה – האם יש בהם מונוסודיום גלוטומאט או שומן טראנס. בישול ביתי הוא בריא רק אם הוא מהווה חלק מאימוץ אורח חיים בריא באופן כללי: אם אנחנו מודעים לערכים התזונתיים שמכילים חומרי הגלם שבמטבח שלנו, אם אנחנו יודעים לבנות תפריט נכון לפי פירמידת המזון, יודעים לקרוא את תוויות המזון ויודעים לעשות קניות נכונות.

הנה, כדי להתחיל, מתכון פשוט וטעים לשווארמה ביתית שתחליף בשמחה את המנה שתכננתם לקנות בשווארמיה שבפינה (מבוסס על מתכון מתוך האתר “בצק אלים”):

לשווארמה:

חצי קילו חזה הודו חתוך לרצועות דקות (מבקשים מהקצב לפרוס)

בצל בינוני

שתי כפות שמן + 1 כף להשחמת התבלינים

כפית פפריקה מתוקה

כפית כמון

כפית אבקת שום

לטחינה:

שתי כפות טחינה גולמית

כף מיץ לימון

בערך רבע כוס מים

מלח

קוצצים בצל לפרוסות. מחממים שמן במחבת ומטגנים את הבצל כ-10 דקות עד שהוא רך ושחום מאוד. מזיזים לצד ושופכים מעט שמן למרכז המחבת. מוסיפים לשמן את הפפריקה, הכמון, אבקת השום וחצי כפית מלח ומערבבים עד שהתבלינים תוססים. מוסיפים את ההודו, מערבבים היטב, ומניחים לו להיטגן כ-40 שניות על התחתית. מערבבים עוד, עד שההודו מוכן (מוציאים חתיכה, ופורסים כדי לבדוק) – סה”כ כ-2 עד 3 וחצי דקות. מגישים על אורז או בבגאט או פיתה עם טחינה ופטרוזיליה.