רעבים בחורף

כאילו לא מספיקות לנו טרדות היומיום הרגילות שלנו, בא החורף ומוסיף לנו עוד שתי משימות: האחת, לא לחלות. השנייה: לא לעלות במשקל. החדשות הטובות הן שהדרך לפיצוח שתי המשימות המורכבות הללו היא אחת: תזונה נכונה. אז איך אוכלים חכם בחורף?

ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת

תקופת החורף משנה לרוב האנשים את סדרי החיים: הימים הקצרים, השהייה הארוכה בבית, הצפייה המרובה בטלוויזיה, הקור ואפילו התלבושת המגושמת קמעה, כל אלה גורמים לשינוי בתזונה שלעיתים קרובות היא עשירה יותר, כבדה מדי ולא ממש מאוזנת. גם הפעילות הגופנית לרוב משתנה ומתמעטת. כפועל יוצא מכך, גם משמינים – וגם לא מגנים מספיק על הגוף מפני תחלואת החורף.

הנה כמה טיפים שישאירו אתכם רזים ובריאים. עד כמה שניתן .

תזונה בחורף

איך נמנעים מהשמנה של חורף?

כשקר – אוכלים יותר. זוהי עובדה בדוקה ומוכחת. הדבר הראשון שכדאי לעשות, לנוכח כך, הוא לדאוג לכך שהאכילה ה”עודפת” הזאת תהיה בריאה ככל האפשר. צמצמו שתיית משקאות שמכילים קפאין דוגמת קפה וקולה ואלכוהול שמחריף מתחים. נסו להימנע מאכילת סוכרים פשוטים כסוכר, דבש וריבה, ולהרבות במזונות מכילי ויטמינים ומינרלים כמו סלטי ירקות טריים ופירות טריים מסוגים שונים. מומלץ לצרוך מזונות מכילי ויטמין C- כעגבניות, פירות הדר, גויאבות ופלפל ירוק. חשוב שהתפריט יכיל כמות מספקת של כל אבות המזון החיוניים: חלבון שיתקבל מצריכת מוצרי חלב (עד 5% שומן) בשר רזה, עוף ללא עור ודגים; פחמימות שתתקבלנה ממוצרים עמילניים כלחם, אורז מלא ותפוחי אדמה; סיבים שיסופקו על ידי קטניות, דגנים, ירקות ופירות על קליפתם.

ואם חולים?

התגובה הראשונה שלנו לתחושת חולי היא בדרך כלל חוסר תיאבון. אבל אנחנו מתלבטים: מצד אחד אומרים לנו לאכול, כי הגוף זקוק לכוח כדי להתגבר על המחלה. מאידך, חוסר התיאבון כל כך גדול, עד כי אפילו המאכל האהוב עלינו ביותר נתקע בגרון. מה קורה פה? 

חוסר התיאבון הוא תגובת הגוף למחלה השוכנת בו. הגוף מבקש לנוח ולכוון את כל האנרגיה שבו לריפוי המחלה. כלל ראשוני ובסיסי בעת מחלה הוא להקשיב לגוף. אם אתם חולים ובכל זאת רעבים – נפלא. פשוט איכלו. אולם אם אינכם חשים כל צורך באוכל – זה מה שקורה בדרך כלל – אל תאכלו, והקפידו על שתייה מרובה. שלושה או ארבעה ימים של אי-אכילה או של אכילה מועטה לא יגרמו לכם כל נזק (זה נכון, כמובן, רק אם אתם אנשים בריאים בדרך כלל. מי שמצבו היה ירוד לפני המחלה מוטב שלא יעבור ימי שתייה בלבד, ויתייעץ עם הרופא ותזונאי/ת מוסמכ/ת).

כאשר מתחילים לחוש ברעב, הקפידו לבחור את מזונכם בתבונה. יש להעדיף בתחילה מזונות קלים לעיכול, כאלה שאינם משופעים בתבלינים – אבל עתירי אנרגיה. אבות המזון החיוניים ביותר בעת מחלה הם הוויטמינים A, C, B6, B12, אותם ניתן לקבל במזונות כמו: בשר, דגים, חלב, ביצים, נבטים, קטניות אגוזים, עגבניות, פלפל ירוק, תפוזים, גויאבות. המינרלים שהכי חשוב לצרוך בזמן מחלה הם נחושת, שניתן לקבל מאבוקדו, אגוזים, קטניות ושיפון; מגנזיום שיסופק מחלב, דגנים, בשר, קטניות וירקות ירוקים; ואבץ שיגיע מביצים, חלב, קטניות אגוזים ושמרים. יש לזכור כי לעיתים, תזונה רגילה אינה מספקת, וזה הזמן להיוועץ עם תזונאי/ת על מנת להתאים העשרה תזונתית בהתאם לצורך. 

חורף קל, בריא ומזין.