כורכום, צהוב צהוב

תוספת כורכום למזון שלכם תעשה רק טוב ללב שלכם. ולא רק לו

ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית

הכורכום, האבקה הצהבהבה ההיא שאתם מכירים כשהיא מאופסנת בצנצנת במטבח, הוא שיח רב שנתי ממשפחת הזנגביליים שמוצאו הוא דרום אסיה. יש לו שורש דמוי פקעת, גבעולים גבוהים ועלים גדולים, והוא פורח בסתיו בשיבולת צפופה. קנה השורש בצבע כתום ועטוף בקליפה חומה. הכורכום מופק מטחינת שורש יבש. כורכום

החומר הפעיל בכורכום נקרא כורכומין והוא נמנה עם הכורכומונואידים, פיגמנטים המקנים לכורכום את צבעו הצהוב-כתום ומשתייכים לקבוצת הפוליפנולים. פוליפנולים תרכובות כימיות טבעיות המיוצרות על ידי צמחים כתוצרי משנה של תהליכים שונים בצמח. החומר הזה הוא סוג של פלא. תראו: 

הוא חומר נוגד דלקת:

כורכומין מעכב סינתזה של חומרים יוצרי דלקת, ולכן יכול להוות תחליף לתרופות כמו וולטרן, אדוויל ונורופן. נטילת תרופות כאלה לאורך זמן עלולה לגרום לכיבי קיבה ולדלקות במעיים, וכורכום הוא חלופה בטוחה ובריאה יותר, ולכן יש לו שימוש רב במקרים של דלקות מפרקים שגרוניות, דלקת בקרנית העין, תסמונת התעלה הקרפלית ועוד.

הוא טוב ללב:

הכורכומין מונע את הצמדות טסיות הדם ובכך מפחית את הסיכון להיווצרות קרישי דם, להתפתחות טרשת עורקים ולמחלת לב כלילית. הכורכום גם מוריד כולסטרול ומפחית את רמות השומן בדם.

הוא משמש כנוגד חימצון:

נוגדי חימצון הם חומרים שמגנים על הגוף מפני רדיקלים חופשיים ועל ידי כך מונעים מחלות ומגנים מסרטן. הכורכום חזק פי שמונה מוויטמין סי ומוויטמין אי, נוגדי חימצון מהוללים בעצמם, והוא חזק מספיק על מנת להילחם בהידרוקסיד – רדיקל חופשי שמזיק לתאים ועלול לגרום לנזק בריאותי גדול.

הוא מנקה רעלים:

לכורכומין יכולת לנטרל רעלנים מהכבד ולאזן את רמות אנזימי הכבד, והוא מסייע בתהליכי ניקוי רעלים.

הוא מאט אלצהיימר:

מאחר ויש קשר בין התפתחות מנגנון דלקתי לאלצהיימר, נמצא שכורכום יכול להאט ולעכב את התפתחות המחלה.

יש לו פוטנציאל לטיפול בסרטן:

הכורכומין נמצא יעיל בדיכוי גידולים ממאירים בשלב ההתחלתי, ההתפתחותי והגרורתי של הגידול.

איך משתמשים בו?

הכורכום בטוח מאד לשימוש ואין לו תופעות לוואי במטבח ניתן להשתמש בכורכום כתבלין ולהוסיפו למאכלים השונים. הוא מתאים מאוד למרקים, לקציצות, לתבשילי דגנים כגון תבשילי אורז ולתבשילי ירקות. חשוב לדעת שכדאי לצרוך אותו יחד עם פלפל שחור, שמסייע לספיגתו.

נסו אותו כך, למשל:

אורז עם כורכום, גזר וצימוקים

מרכיבים:

שתי כוסות אורז בסמטי או פרסי

גזר גדול מגורר גס

בצל גדול קצוץ דק

חופן וחצי צימוקים

כפית וחצי כורכום

כף וחצי שמן זית

מלח ופלפל שחור טחון טרי

שלוש וחצי כוסות מים רותחים

מחממים את השמן בסיר. מוסיפים את הבצל ומטגנים עד שהוא נהיה שקוף.

מוסיפים את הגזר ומטגנים עד שהוא מתרכך, ולשמן נהיה גוון כתום זרחני ומקסים.

מוסיפים את האורז ומטגנים 2 דקות תוך ערבוב.

מוסיפים את המים הרותחים, המלח, הפלפל, הכורכום והצימוקים.

מערבבים קלות.

מכסים את הסיר ומנמיכים את האש למינימום.

מבשלים 16 דקות בדיוק.

מכבים את האש, מסירים את המכסה ומכסים את הסיר במגבת מטבח נקיה. משאירים כך חמש דקות.

בתאבון ולבריאות!