צרבת – השאלה הבוערת

הנה עוד השפעה לא נעימה של התזונה המודרנית: צרבת. גם כאן, הפתרון הוא בהישג ידכם: שינוי הרגלי האכילה

ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית

חשים בכאב שלעתים מלווה בטעם חמוץ מריר ובתחושה של מזון העולה ממערכת העיכול לפה? בצריבה שמקרינה לכיוון הצוואר או במעין בעירה בחזה אחרי ארוחה דשנה? – ברוכים הבאים למועדון היוקרתי, ההולך וגדל, של הסובלים מצרבת.

צרבת

צרבת נובעת מחזרה של מיצי העיכול החומציים מהקיבה אל הוושט. אלה בדרך כלל נחסמים על ידי טבעת שרירים המחברת את הוושט לקיבה. היחלשותה מביאה להחזרת תוכן מהקיבה לוושט, וכתוצאה ממגע חומצת הקיבה בוושט נוצרת דלקת הגורמת לכאבים ולצריבה.

כ-30% מכלל האוכלוסייה הבוגרת סובלים מצרבת, ורובם יוכלו להתמודד עם התופעה בעזרת שינוי בהרגלי האכילה, נטילת תרופות הניתנות לרכישה ללא מרשם וירידה במשקל. אולם, אם התופעה מחמירה, ייעוץ רפואי ותרופתי נוסף נדרש על מנת להקל את הסימפטומים.

מהם הגורמים לצרבת?

השמנת יתר – השמנת יתר מעיקה על הקיבה ועל הסרעפת. עודף המשקל “משחרר” את השסתום התחתון של הקיבה ומאפשר למיצי הקיבה לחזור אל הוושט.

היריון – היריון גורם ללחץ מוגבר על הקיבה ולייצור מוגבר של ההורמון פרוגסטרון הגורם להרפיית שרירים, בהם שריר שסתום הוושט. 

אסתמה – עדיין אין הסבר ברור לקשר בין השתיים, אך ההנחה היא ששיעול וקשיים בנשימה שנובעים מאסתמה גורמים לשינוי לחצים בחזה ובבטן, ולפתיחת שסתום הוושט. בדומה לזה, יכולות תרופות לטיפול באסתמה המרחיבות את מעברי הנשימה לגרום להרפיית השרירים, בהם שסתום הוושט.

סוכרת – אחד מסיבוכי מחלת הסוכרת הוא פגיעה בעצבים המשפיעים על תנועתיות הקיבה. הפרעה בהתרוקנות הקיבה (ההתרוקנות אטית יותר) – גסטרופרזיס – גורמת לכך שהמזון שוהה זמן רב יותר בקיבה ועלול לחזור לוושט ולגרום לצרבת.

כיב פפטי – פעילות השסתום ליד מוצא הקיבה אל המעיים הדקים יכולה להשתבש, בין אם בגלל הפצע הפתוח או בגלל הצלקת הנגרמת לאחר החלמתו, ולהפריע לשחרור המזון. המזון לא מתרוקן מהקיבה במהירות הנדרשת וכך גורם לחומצות הקיבה להצטבר ולחזור אל הוושט.

מחלה של רקמת החיבור – מחלה זו גורמת לנזק בדופן הוושט ובהמשך לשיבוש בפעילות ההתכווצות וההרפיה של שרירי מערכת העיכול, וכך מאפשרת למיצי הקיבה לעבור לוושט. 

בקע של הסרעפת – הבקע גורם לשינוי במיקום המעבר ושט-קיבה, ומחליש את שסתום הוושט. 

ארוחות גדולות ו/או ארוחות עם תכולת שומן גבוהה – צריכת מזונות מתובלים בתבלינים כמו שום, בצל, קינמון, ציפורן וצ’ילי, כמו גם צריכת מזונות כשוקולד, קפאין ומנתה, עלולים לגרום לצרבת.

• צריכת אלכוהול.

הצורך באבחון 

אף על פי שתחושת הצרבת אופיינית מאוד, כאשר מופיע כאב בחזה יש לאבחן אם מדובר בצרבת או בדלקת של הוושט הנובעת ממחלות אחרות, כמו כיב עיכולי או מחלת לב. במקרים של צרבת ממושכת או חשד לסיבוכים מבצעים בדיקת אנדוסקופיה על מנת לאבחן אם מדובר בהחזר ושט קיבה או בסיבוכים אחרים.

אפשרויות הטיפול בצרבת

כאמור, מרבית הסובלים מצרבת יכולים לטפל בעצמם ולהקל את הסימפטומים ללא צורך בתכשירים, בעזרת תזונה והתנהגות נכונה.

לאכול נכון 

• ארוחות קטנות לעתים תכופות – שש ארוחות ביום.

• אכילה ושתייה בישיבה בלבד.

• לאכול לאט וללעוס היטב את המזון.

• לאחר הארוחה מומלץ להישאר בתנוחת ישיבה במשך כ-30 דקות, לא להתכופף ולא להתעמל. 

• מומלץ לא לשתות ולאכול בו זמנית. יש לשתות ולהמתין 15-30 דקות לפני הארוחה או אחריה.

• מומלץ לא לשכב מיד בתום הארוחה.

• את הארוחה האחרונה כדאי לאכול כשעתיים לפני שנת הלילה.

הימנעות ממזונות מסוימים

ואלה שמות:

• משקאות חמים מאוד או קרים מאוד

• משקאות מוגזים

• משקאות שמכילים קפאין, כגון קפה (גם קפה ללא קפאין), תה וקולה, ומאכלים ומשקאות המכילים קקאו, דוגמת שוקו ושוקולד 

• מזונות שומניים ומטוגנים, כגון בשר שמן, עור של עוף, גבינות שאחוז השומן בהן גבוה, שמנת ורטבים על בסיס שמנת, מרגרינה, חמאה, שמנים, עוגות, עוגיות, קצפת, גלידה, פיצוחים, שוקולד, חלבה, ממתקים, מאפים שומניים כבורקס, ג’חנון, מלאווח ופיצה 

• פירות הדר, עגבניות ומוצרים עשויים מעגבניות (מיץ עגבניות, קטשופ וכד’) 

• תבלינים חריפים כמו שום, בצל, קינמון, ציפורן וצ’ילי.

• אלכוהול 

• מסטיקים. במיוחד מסטיקים על בסיס ספרמינט (SPEARMINT) ופפרמינט (PEPPERMINT)

ועוד כמה טיפים למניעת הצרבת 

• שמרו על משקל גוף תקין

• הימנעו מעישון

• השתדלו לא ללבוש בגדים צמודים. כן כן

S.O.S – בזמן התקף צרבת אכלו טוסט יבש. זה עשוי לסייע בהפחתת הכאב.