הארוחה שתעזור לכן להירגע

להירגע: אולי המשימה הכי מסובכת של החיים המודרניים. חלק מהדרך לפיצוח טמון בתזונה שלנו

ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת

הילדים. העבודה. הפקקים. המשכנתא. בן הזוג. מירוץ אינסופי, ג’אגלינג שלא נגמר. אז מה נאכל כדי להפסיק להיות כל כך מתוחות? ככלל, נקפיד על מאכלים דלים בשמן ובעמילנים, נמנע מפחמימות פשוטות (סוכרים מעובדים) ונמתן את כמות החלבונים. דיאטת ההרגעה שלנו תתבסס על מספר ארוחות לאורך היום, ובכך תאפשר לשמור על רמת אנרגיה קבועה.
מומלץ לאכול שש ארוחות ביום שלוש עיקריות- בוקר, צהרים וערב, ושלוש ארוחות ביניים.

מה נכון לאכול?

דוגמה לבחירת מזון טובה היא שילוב של פירות לא ממותקים או יבשים, אגוזים או שקדים לא מלוחים, ירקות טריים, יוגורט דל שומן, גבינת קוטג’ ולחם מחיטה מלאה. כל אלה עדיפים על עוגה, ביסקוויט, שוקולד או שאריות סנדוויץ’ עם מיונז שנישנשת מקופסת האוכל של בתך.
במקביל, הקפידי על שתייה מרובה של מיצי פירות טריים ומים.(לפחות 10 כוסות ביום, אלא אם ניתנה הוראה רפואית אחרת).
האם ישנם מזונות שמגבירים עצבנות?
כן. לגמרי. אנחנו מכנים אותם “פסוידוסטרסורס”- “דמויי גורמי מתח”, מכיוון שהם מגרים את מערכת העצבים הסימפתטית, אותה מערכת עצבים הקשורה לתגובה ללחץ. הנה הרשימה המלאה של הטיפוסים המפוקפקים האלה. רצוי להתרחק מהם.

הארוחה שתעזור להירגע

קפאין

קפה, תה, קוקה קולה ומזונות אחרים שמכילים קפאין, יוצרים תגובת לחץ בגוף על ידי הגברת חילוף החומרים והעלאת הערנות, ובכך גורמים לשחרור הורמוני מתח כמו אדרנלין, אשר מעלה את לחץ הדם ופעילות הלב. צריכה מוגזמת של משקאות ומזונות כאלה מביאים לתגובות לחץ פסיכולוגיות רבות, כולל חרדה ודיכאון. בנוסף, משקאות אלו משתנים ובמשך הזמן גורמים להתייבשות, להפרעות במערכת העיכול ולהפרת מאזן חילוף החומרים בגוף.

פחמימות

סוכרים מעובדים (סוכר, ריבה, דבש מעובד) ופחמימות מורכבות (קמח לבן, אורז, סירופ תירס) נחשבים כגורמי מתח בגוף. וגוף תחת לחץ יהיה נתון אפילו ביותר לחץ כאשר יאלץ להתמודד עם עיכול וספיגת מזונות אלו. בנוסף, צריכה מוגברת של סוכר בתקופה קצרה או דילוג על ארוחה רגילה אשר במקומה צורכים חטיף המכיל סוכר, יכול לגרום למצב של היפוגליקמיה (נפילת סוכר בדם,) המאופיין על ידי הגברת תחושת הרעב, כאבי ראש, חולשה, סחרחורת וחוסר שקט.
תגובת לחץ כתוצאה מצריכת סוכר מלווה בייצור קורטיזול, שמעלה את רמות הסוכר בדם ומגביר את פעילות הלבלב. תהליך היכול להוביל לתנגודת לאינסולין ובעקבותיו לתחושת עייפות יתר, דיכאון ורגישות יתר.

שומנים

צריכה גבוהה של שומן יכולה לגרום ל”נזק מתח” לגוף. צריכה של יותר מידי שומן מונעת מהגוף שימוש נכון במאגרי הפחמימות, ויכולה להוביל לעייפות יתר, דיכאון, ורגישות יתר. 

מזון מעובד

כזה שמכיל תוספים סינתטיים כחומרי שימור, חומרי טעם, חומרים מייצבים, חומרי צבע כמו טרטזינים וחומרי צבע צהובים – שנחשבים כחומרים המגבירים את הלחץ והמתח בגוף.
יש שסבורים גם שחומרי צבע אלו קשורים לרגישות יתר בילדים, הפרעות קשב, כאבי ראש ומספר אלרגיות.

אלכוהול

לאלכוהול השפעה משתנת והשפעה על תנגודת לאינסולין, במיוחד אם הוא מוסף למזונות המכילים סוכר. צריכת אלכוהול עלולה לגרום גם היא לאי שקט ולעייפות.
וחוץ מזה: לנשום. להיות פעילה. לחשוב מחשבות חיוביות. בהצלחה.