השובבנים 4: טיפול

היום ברור שטיפול נכון ומלא בהפרעת קשב צריך לכלול טיפול תרופתי, התנהגותי ורגשי. השילוב בין שלושתם – "טיפול משולב" – נחשב לכזה שמשיג את התוצאה הטובה ביותר עבור ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז

ד"ר הר-גיל, נוירולוג ילדים ויועץ ארצי בתחום נוירולוגיה והתפתחות הילד

טיפול תרופתי

הטיפול התרופתי ניתן, ככלל, לילדים מעל גילשש. שימוש בתרופה ממתן את ביטוייה של הפרעת הקשב (היפראקטיביות, אימפולסיביות, חוסר קשב), בזמן השפעת התרופה. היא לא מרפאה את הפרעת הקשב– זה בכלל לא העניין פה. היא מאפשרת “חלון הזדמנויות” שבו הילד שלכם יחוש הקלה ויוכל להתמודד עם מטלות שללא התרופה הן קשות לו מאוד. השיפור ותחושת ההישג שמתלווה לו יאפשרו לילד למצות את הפוטנציאל שלו ולהביא את יכולותיו לידי ביטוי באופן מלא יותר, לצבור הצלחות ולשפר את תחושת המסוגלות שלו. כמו כן יאפשר הטיפול התרופתי יסייע לילד להפיק את מירב התועלת מהטיפולים הנוספים שאותם הוא מקבל: הרגשי וההתנהגותי. החומר הפעיל בתרופות לטיפול בהפרעת קשב נקרא “מתיל- פנידאט”, והוא שייך לקבוצת חומרים שיש להם השפעה מעוררת על הגוף. הוא נמצא בשימוש רפואי מזה עשרות שנים, הבטיחות שבשימוש בו נבדקה במחקרים רבים והוא נהוג בכל העולם כטיפול המקובל בהפרעת קשב.מתיל פנידאט מאפשר למוח להעביר את הדופאמין ממקום למקום באופן תקין.

בישראל נמצאת בשימוש קבוצה של תרופות שהוכחו כיעילות ביותר בטיפול בהפרעת קשב, כולן מורכבות מאותו חומר פעיל. ואלה הן:

 ריטלין “רגיל” immediate release- IR שחרור מיידי

 ריטלין slow release- SR שחרור איטי

ריטלין long active – LA פעילות ממושכת

 קונצרטה

אז מה עושים? קבלתם מרשם לתרופה מהנוירולוג או מהפסיכיאטר שאבחן את הילד שלכם. קודם כל, דעו: כיום רק הריטלין הרגיל נמצא בסל התרופות, הקופות אינן מחויבות לספק את הריטלין ארוך הטווח, אם כי מרביתן מסבסדות את רכישתו. 

בתקופת הטיפול השוטף שאחרי קביעת המינון חייב הילד במעקב רפואי רק אחת ל-6 חודשים. בין השאר יש לעקוב אחר נתוני הגובה, המשקל, הדופק ולחץ הדם שלנו.

מתי לוקחים את התרופה? בבוקר. לעיתים אפשר לקחת גם בצהריים. חשוב לדעת כי לעיתים התרופה מפריעה לשינה ולכן מומלץ לא לקחת אותה בערב. יש לקחת את התרופה עם נוזל כלשהו (מיץ? שוקו? – משהו משמח), לאחר אכילת ארוחת בוקר טובה ומזינה. 

האם יש צורך בטיפול יומיומי? הצורך בטיפול יומיומי איננו חד משמעי והוא נקבע בהתאם לצרכי הילד. מדובר בטיפול המאפשר תפקוד ולכן הוא חיוני בימים המצריכים תפקוד. בילדים מדובר בכל הימים בהם הם נדרשים ללמוד ולתפקד חברתית אם הילד מביע קושי בתחום הזה. חשוב לדעת כי לעיתים קיים קושי בהסתגלות לתרופה אם היא לא נלקחת באופן רציף . 

תהליך מציאת התרופה הנכונה והמינון הנכון: התאמת הטיפול התרופתי היא ברוב המקרים תהליך מתמשך ומורכב. שום רופא לא יכול לדעת מראש מה תהיה התרופה שתתאים ביותר לילדכם ומה יהיה המינון שייטיב עימו ביותר, שכן טווח המינונים הוא רחב ביותר. השליטה בתסמינים מושגת לאחר תהליך לא פשוט של התאמת התרופה ומציאת המינון הנכון.

תופעות לוואי: או. הגענו לנקודה שהורים רבים מוצאים אותה מאיימת במיוחד. אבל חשוב לדעת: יהיו ילדים שיסבלו מכל תופעות הלוואי הנפוצות– חוסר תאבון, כאב ראש, בחילה, דפיקות לב – ויהיו כאלה שלא יסבלו מאף תופעת לוואי. הדרך היחידה לדעת מהן השפעות התרופההיא לנסות אותה ולשים לב לשינויים בהרגשה.בכל אופן, כשתם זמן השפעת התרופה כל תופעות הלוואי יחלפו.

טיפול בהפרעת קשב וריכוז

טיפול רגשי 

בצד הטיפול התרופתי שהילד שלכם מקבל, שמשפיע לטובה על התסמינים הנוירולוגיים של ההפרעה, אסור שתזניחו את ההשפעות הרגשיות של ההשפעה. 

ילדים עם הפרעת קשב עלולים למצוא את עצמם דחויים בשל טווחי הקשב הקצרים שלהם, אשר אינם מאפשרים להם לשבת לאורך זמן עם חברים ולשחק. התוקפנות, חוסר השליטה והאימפולסיביות, שפעמים רבות הן חלק מההפרעה, מהווים איום על ילדים אחרים. לצד אלה יש חוסר יציבות רגשית ומזג סוער, העלולים, גם הם, להשפיע על ילדים אחרים ולהרחיק אותם– ומנגד, ילדים עם הפרעת קשב שנוטים לחולמנות עלולים להחמיץ קודים חברתיים ורגישויות שונות בסיטואציות חברתיות. כל אלה מובילים לקשיים בקשרים הבינאישיים ומכאן, לעתים קרובות, ילדים עם הפרעת קשב מוצאים עצמם בודדים ופגועים. 

גם הקושי הלימודי הנובע מההפרעה, מחליש את ביטחונם העצמי ומגביר את תחושת חוסר המסוגלות. הם רואים את חבריהם לומדים ומצליחים ולא מבינים מדוע הם, שמתאמצים כל כך, לא מצליחים להתרכז במבחן ולהוציא ציונים גבוהים. ישנה גם תחושה של תחרותיות רבה (גם עם אחיהם, לא רק עם החברים) ותחושת כישלון. הערך העצמי שלהם נפגע והתסכול מהתחום הלימודי ומההשוואה לאחרים, הולך וגדל. ילדים כאלה מרגישים לעתים קרובות אכזבה. הם מאוכזבים מעצמם בשל קשייהם וחוסר ההצלחה ומרגישים לעתים קרובות, שהם מאכזבים את המורים בבית הספר ובעיקר את הוריהם.

ילדים שההפרעה גורמת להם להיות “לרחף”, עלולים להיות מטרה ללעג בגלל הבלבול והפיזור שלהם; בגלל שהם לא מביאים את הספר הנכון לשיעור או כי הם לא מצליחים למצוא את התשובה כשהמורה פונה אליהם.

ילדים אשר סובלים מהיפראקטיביות וקושי בשליטה, מפריעים לעתים קרובות למורים ולמהלך התקין של השיעור. הם מרבים להיענש והתנהגותם לעתים אף גורמת לאנטגוניזם בקרב המורים, דבר אשר עלול להשפיע על ההשקעה וניסיונות הקידום של הילד, על ידי המורים. 

כל אלה משפיעים באופן משמעותי על הילדים, בייחוד על תפיסת העצמי שלהם, הערך העצמי שלהם והדימוי העצמי. לכן חשוב לשים לב גם לצד הרגשי המלווה הפרעה זו, ובהתאם לצורך, לתת טיפול רגשי מתאים. 

חשוב שהפסיכולוג, התרפיסט או המטפל שאליו אתם מפנים את הילד שלכם הוא כזה שהתמחה בילדים עם הפרעות קשב, מכיר את הבעיות הספציפיות שמאפיינות אותם ומכיר את הדרכים להתמודד איתן.

טיפול התנהגותי

הפרעת קשב מתבטאת, בין השאר, בקושי להביא לידי ביטוי כישורים ביצועיים כמו תכנון, קביעת עדיפויות, שמירה על קשב, ניהול זמן, ארגון, התמדה מכוונת מטרה, גמישות, ריסון תגובות ועוד.מטרת הטיפול ההתנהגותי (כשהוא חובר לטיפול תרופתי ולטיפול רגשי שמתבצעים במקביל), היא לשפר את היכולת לביצוע המטלות והתפקודים היומיומיים המצריכים כישורים כאלה.הטיפול מתבצע על ידי מטפלים התנהגותיים שהתמחו בתחום הפרעות הקשב, וכמו תמיד, כשמדובר בטיפול בילדים, הטיפול בקליניקה חייב להיתמך על ידי הבית והמשפחה. ההורים הם חלק בלתי נפרד מהמהלך הטיפולי; הם מיישמים אותו, מנווטים אותו ומנהלים אותו. המטפל מתווה דרך ומבקר; ההורים מבצעים.

לטיפול התנהגותי יש שני מוקדים עיקריים:

1. עיצוב מחודש של דפוסי חשיבה 

הפרעות קשב וריכוז לרוב מקשות על יכולת הפרט לתפקד בכל מיני תחומים והיבטים. מצבים אלו עלולים להוביל לניסוחם של דפוסי חשיבהשליליים, ( “תמיד אני פחות טוב מאחרים”, “הסיכוי שאצליח במשהו כל כך קטן, מה הטעם שאנסה?”). שמביאים לתחושות של ייאוש, דיכאון וחרדה. אלה עלולות לפגוע בתחושת הערך העצמי ובמוטיבציה להתגייס ולהתגבר על הקשיים. לכן מומלץ לשלב ערוץ רגשי בטיפול האינטגרטיבי, אבל גם הטיפול ההתנהגותי נוגע בפן הזה של ההפרעה, בכך שהוא מבקש לאתגר את המחשבות הללו, ובכך לחזק את הפרט בהתמודדות עם ההפרעה.

כחלק מכך, במסגרת טיפול התנהגותי בהפרעות קשב וריכוז מלמדים את הילד אודות אופי ההפרעה שלו. המטופל לומד להבין כי הקשיים שלו לא קשורים לאינטליגנציה או לכישרון, אלא לתהליכים ספציפיים, אשר לרוב ניתן לפצות עליהם או לעקוף אותם. בהמשך לכך, טיפול התנהגותי בהפרעות קשב וריכוז מלמד את המטופל לסגל דפוסי חשיבה יותר גמישים וחיוביים כלפיי הכוחות והיכולות שלו, למרות הקשיים. 

2. הקניית מיומנויות להתמודדות

ילדים שמתמודדים עם הפרעות קשב מתקשים להתארגן סביב משימות. כחלק מכך הם עשויים לדחות ביצוע משימות לרגע האחרון, להקטין בחשיבותם של אתגרים או לקבל החלטות פזיזות. טיפול התנהגותי בהפרעה מבקש ללמד את המטופל לשכלל ולהעשיר את תהליך החשיבה, באופן שישפר את מידת שיקול הדעת שהוא מפעיל ואת איכות הביצוע בשטח.

הטיפול מתרכז בלימוד מגוון מיומנויות. למשל, מיומנויות לפתרון בעיות או ניהול זמנים, אשר לרוב משלבות עזרים חיצוניים (כמו ניהול רשימות מסודרות). ניתן גם להתאים את סביבת הלמידה לקשיי הקשב באמצעות הרחקת גירויים מפריעים (כגון טלוויזיה ומכשירים סלולריים), קביעת יעדים ולוחות זמנים מוגדרים, גיבוש תכנית של משוב חיובי, עידוד ותגמולים ועוד.הרעיון המרכזי הוא להתמקד בשני “מפתחות” עיקריים: יצירת שגרה קבועה ומסודרת, וניהול מערך משובים ותגמולים (“הבניית התנהגות”). 

והכי חשוב: עודדו את הילד שלכם. פרגנו להצלחות שלו (גם אם הן מתבטאות בהתחלה בתשומות ולא בתפוקות). הראו לו כל הזמן את כל מה שטוב בו. היו הבסיס הבטוח שלו, שממנו יוכל לצאת להתנסות בעולם. הכילו אותו. אהבו אותו.

לפרטים על טיפול רגשי והתנהגותי בקופה, לחצו כאן

מאוחדת מקיימת סדנאות להורים לילדי קשב:

סדנת תמיכה להורים לילדי קשב: הקבוצה מספקת מידע תיאורטי על הפרעות קשב, כלים מעשיים להתמודדות עם התנהגויות הנובעות מהן ודרכים לחיזוק ההורות המשותפת של שני בני הזוג, ומהווה קבוצת תמיכה הדדית להורים לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. הסדנה בת עשרה מפגשים, בעלות של 290 ש”ח לחברי מאוחדת או 600 ₪ למי שאינם חברי מאוחדת. 

סדנת “השובבנים”: מעניקה כלים לשיפור האינטראקציה עם הילד ושיפור המסוגלות ההורית. התכנים העיקריים המועברים בסדנה: הגדרת זמן איכות במשפחה, מתן כלים להתנהגות יצירתית של ההורים, הנחיות להצבת גבולות וכללים, הצבת גבולות מחוץ לבית ובמקום ציבורי, תקשורת רגשית, ביטוי רגשות וויסות רגשי, טיפוח המסוגלות העצמית של הילד, התמודדות עם תסכול וקשיים, גמישות בפתרון בעיות. הסדנה בת עשרה מפגשים, בעלות של 290 ₪ לחברי מאוחדת או 600 ₪ למי שאינם חברי מאוחדת.

לפרטים נוספים ולהרשמה לסדנה הקרובה למקום מגוריכם, התקשרו 3833*, שלוחה 6.

למידע נוסף אנא מלאו פרטיכם

שדה חובה
אנא הכנס כתובת מייל תקינה
שדה חובה