חמישה טיפים שיעזרו לכם להתמיד בפעילות גופנית

גם אתם מביטים בקנאה בחברים שלכם שמעלים לפייס תמונות מסיום מרתון תל אביב? גם אתם שואלים את עצמכם בתסכול למה הם כן ואתם לא?

 הילה לביא, מנהלת קידום בריאות בארגונים, קבוצת Bwell

 הכנו עבורכם 5 טיפים שיעזרו לכם להתחיל – ולהתמיד – בפעילות גופנית

שמתם לב שכולם רצים פתאום? החבר הכי טוב שלכם נרשם למרתון באמסטרדם, החברה הכי טובה רצה פעמיים בשבוע בקבוצה מאורגנת. ואת מי שלא רץ, אתם פוגשים קשור לגומיה בגינה השכונתית באמצע שיעור TRX. והיתר בדיוק חוזרים מפילאטיס מכשירים או מאימון IT בבריכה. מה קורה כאן? ולמה אתם עדיין על הספה מול הטלוויזיה??

אם גם לכם כל הספורט הזה עושה חשק, אבל אתם לא ממש יודעים כיצד להתחיל – הכתבה הזו עבורכם. לפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם לבחור את הפעילות הגופנית המתאימה עבורכם, לעשות את הצעד הראשון ובעיקר – להתמיד.

כך תתמידו באימון

1. בדקו: האם אתם בשלים להתחייבות?

אם אתם רוצים לעשות שינוי ולעסוק בפעילות ספורטיבית, חשוב שתתחילו בשאלה האם אתם באמת רוצים להצליח – ומוכנים להקריב לשם כך. אם התשובה לכך שלילית, או שאתם לא לגמרי בטוחים בעצמכם, כדאי שתדחו זאת לזמן טוב יותר, במקום להציב את עצמכם בעמדה של כישלון ידוע מראש. 

אבל אם אתם לגמרי שם, ומרגישים שאתם בשלים לשינוי, חשוב שתדבקו במטרה. הבונוס המיוחד למי שמצליח להגיע למטרה שהציב לעצמו הוא הסיפוק והביטחון שאם הצלחתם – תוכלו גם בעתיד להצליח במשימות אחרות.

עוד משהו: אם התחייבתם לשגרת אימונים מסוימת, כמו חוג התעמלות אירובית, הליכה או רכיבה על אופניים, ומצאתם שאתם משועממים – אל תפסיקו לחלוטין. עשו שינויים קלים בשגרה והפכו אותה למעניינת יותר. אתם תראו שהשינויים הללו יעזרו לכם להתמיד.

2. שכחו את כשלונות העבר

פחד מכישלון הוא אחד המעצורים העיקריים המונעים מאתנו להציב מטרות חדשות. אנשים שקובעים ומשיגים מטרות הם אלו שיצליחו, בחיים בכלל. זה לא אומר שהם לא חווים כישלונות מדי פעם, אלא להיפך. הכישלון הוא תמריץ בלתי מבוטל להצלחה. 

לכן, שכחו את הכישלונות שהיו לכם בעבר כשאתם מציבים לעצמכם מטרה חדשה. אחד הרגעים המאושרים בחיים הוא הידיעה שהשלמנו מטרה שלא עמדנו בה בעבר.

עוד משהו: גם אם התחלתם ונחלתם כישלון – אל תתנו לכך לייאש אתכם. קבעו לעצמכם מטרות קטנות יותר, כאלו שתוכלו לעמוד בהן. זכרו: הצלחות קטנות הן ההתחלה להצלחה גדולה יותר והן ימריצו אתכם להציב מטרות נוספות.

3. קבעו מטרה הגיונית 

אחת הטעויות המרכזיות של מי שמתחילים לעסוק בפעילות גופנית נובעת מהצבת מטרות שגויה, מה שנקרא “לקפוץ מעל הפופיק”. לא, אתם ככל הנראה לא תרוצו מרתון בתוך שנה – אבל מרוץ של 10 ק”מ אתם בהחלט יכולים לסיים.

חשוב לקבוע לעצמכם מטרה ריאלית וקטנה. כאשר אנחנו מצליחים לעמוד במטרה שהצבנו לעצמנו הביטחון וההערכה העצמית שלנו עולים – ויש סיכוי גבוה יותר שנבצע את הפעילות שוב. לחילופין, כאשר אנחנו לא עומדים במטרה שהצבנו לעצמנו (ולרוב אנחנו מציבים לעצמנו מטרות לא ריאליות) הדימוי העצמי והביטחון שלנו לגבי יכולתנו לבצע את הדברים נפגע. 

כיצד תדעו שהצבתם לעצמכם מטרה ריאלית? הכינו את רשימת המטרות שאתם רוצים להשיג בשנה הקרובה. אם כשאתם מביטים בהן עולה בכם הספק לגבי היכולת שלכם להשיגן – ככל הנראה אתם צודקים, וקרוב לוודאי שלעולם לא תתחילו ביישומה של הרשימה. לעומת זאת, אם זה נשמע לכם הגיוני ובר ביצוע – יש סיכוי גדול שתצליחו.

עוד משהו: כתבו רשימה יומית של מטלות לעשייה, קראו אותה במשך היום – ואל תדחו את מה שעליכם לעשות. הקשיים והמכשולים לא ייעלמו מחר. חשוב שתסירו אותם כבר היום – ותנועו למשימה הבאה.

4. התאימו את הפעילות לאורח החיים שלכם

לפני שאתם מחליטים באיזו פעילות גופנית לבחור ומציבים לעצמכם מטרה – חשוב מאוד שתבדקו האם היא מתאימה לאורח החיים שלכם. כך, למשל, אם אתם מחליטים לרוץ מדי בוקר בין השעות 5:30 ל-6:00 כדאי שתשאלו את עצמכם האם אתם בכלל אנשים של בוקר. אם התשובה לכך שלילית, עדיף להמשיך לישון ולמצוא זמן אחר ביום שמתאים לכם יותר.

עוד משהו: אל תרמו את עצמכם לגבי העדפותיכם האישיות. אם אתם מעדיפים לבלות עם חברים על פני הליכה לחדר כושר – עשו זאת. הזמן הטוב ביותר להתאמן הוא כאשר מוכנים לכך. זכרו לקבוע זמן ביומן – ולעמוד בו.

5. קבעו אתגר יומי

כשאנחנו מסתכלים קדימה, על האתגרים שעוד מצפים לנו, זה מייאש. אבל אם נחלק אותם לאתגרים יומיים – נוכל לעמוד בהם, ובקלות. שינוי באורח החיים הוא איטי ויומיומי. גישה זו תאפשר לכם לעשות שינוי ולהתרגל למציאות החדשה בצורה טובה יותר ולאורך זמן. 

מה יכול להיות אתגר יומי? התחילו ב-15 דקות אימון מדי יום. נשמע פשוט, נכון? זה אכן כך. לאחר שעמדתם באתגר למשך תקופה תוכלו להפסיק או להמשיך. גם אם תחליטו להפסיק, תדעו לפחות שהגעתם למטרה אותה הצבתם לעצמכם. 

אבל רוב הסיכויים שההחלטה שלכם תהיה להמשיך בשינוי. זה הזמן להציב אתגר חדש – ולהחליט להתאמן במשך 30 דקות ביום. 

עוד משהו: אם עדיין קשה לכם להניע את עצמכם קדימה ולהתחיל להתאמן, שכנעו חברים להצטרף אליכם. אימון גופני משותף, כמו הליכה או ריצת בוקר, מהנים יותר בצוותא. דרך טובה נוספת היא להצטרף למועדון או לסטודיו כלשהו, בו ניתן להכיר אנשים עם כוונות זהות לשלנו וכן מדריך או מורה מדרבן ומעודד. אם כל זה נכשל – תמיד תוכלו לפנות למאמן כושר אישי שילווה אתכם בתקופה הראשונה. הוא ימריץ אתכם לפעול ויהיה צמוד אליכם עד שתרגישו שאתם מסוגלים להמשיך ללא סיוע.