מה אומרות התוויות

התוויות שעל מוצרי המזון מכילות אינפורמציה חשובה. הבעיה? - רק מעטים יודעים מה בעצם כתוב בהן. מורה נבוכות

ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת

על התוויות של מוצרי המזון שאנחנו קונות וצורכות מודפס ידע רב אודות ערכם התזונתי: קלוריות, חלבון, פחמימות, ויטמינים ומינרלים. זה חשוב, כי כך ניתן להשוות את הערך התזונתי של המוצר עם ערכם של מוצרים דומים אחרים, ולקבל החלטה מושכלת לפני הקניה.
הנה כמה עקרונות חשובים שיעזרו לכן להבין מה בעצם כתוב שם.

מה אומרת התווית?

על כל תווית צריך להופיע המידע הבא:
שם המוצר על פי בחירת היצרן
תיאור המוצר – מידע על סוג המזון ואופן עיבודו
רכיבים תזונתיים המפורטים בסדר תכולה יורד. מרכיב שכמותו גדולה יופיע ראשון וזה שכמותו נמוכה ביותר – אחרון
תכולה תזונתית של המוצר (סימון תזונתי)- על פי תקנות משרד הבריאות. הסימון מספק מידע על מנת לדעת את ערכם התזונתי של המזונות השונים. הסימון כולל אנרגיה (בקלוריות), חלבונים (בגרמים), שומנים (בגרמים), פחמימות (בגרמים), נתרן (במיליגרמים)
הוראות אחסון
תאריך אחרון לשיווק
שם היצרן וכתובתו
משקל כולל: מזון מוצק יירשם בקילוגרמים / גרמים, ומזון נוזלי בליטרים / מיליליטרים. מזון מוצק בתוך נוזל, למשל טונה בשמן: יצוין משקלו הכולל ומשקלו המסונן ללא נוזל

קריאת תוויות מזון

סוכר, תחליפי סוכר, שומן ומה שביניהם

דבש, מלטוז, פרוקטוז, דקסטרוז, מולסה, סוכרוז, סירופ תירס- כולם סוכרים, לכולם תכולת קלוריות זהה. לעיתים כתוב על המוצר שהוא אינו מכיל סוכר או שהוא דל בסוכר, כאשר הכוונה לסוכרוז. אבל המוצר מכיל סוכרים אחרים זהים. באותו אופן כדאי לשים לב ששומן יכול להתחפש ולהיקרא בכל מיני שמות: חמאה, דיגליצריד, מונוגליצריד, שומן קוקוס. אל תטעו: הערך הקלורי שלהם זהה.

לפענח את הקודים

חוק תוויות המזון הגדיר קריטריונים ברורים מאוד לכל אחת מהכותרות שמוצרי מזון מתהדרים בהן, כך שלא כל יוגורט יכול סתם להצהיר על עצמו שהוא דל שומן: הוא צריך לעמוד בקריטריונים הנוקשים הללו. הנה הם:
מוצר רזה מאוד: מכיל פחות מחמישה גרם שומן, פחות משני גרם שומן רווי ופחות מ- 95 מ”ג כולסטרול ל-100 גרם.
מוצר רזה: מכיל פחות מעשרה גרם שומן, פחות מארבעה גרם שומן רווי ופחות מ- 95 מ”ג כולסטרול ל- 100 גרם.
מוצר לייט: המוצר מכיל 1/2 מכמות השומן ו-1/3 או פחות קלוריות ממוצר זהה.
מוצר דל נתרן: המוצר מכיל פחות מ- 100 מ”ג נתרן ל- 100 גרם.
מוצר דל כולסטרול: המוצר מכיל לא יותר מ- 20 מ”ג כולסטרול למנה.
מוצר דל חומצות שומן רוויות: למוצר יש גרם אחד או פחות שומן רווי למנה.
מוצר דל שומן: לפחות מחצית מהשומן של המוצר הוצא החוצה והקלוריות הופחתו ב-1/3.
מוצר מופחת שומן: הפחתת כל מרכיבי המוצר ב-25%.
מקור טוב ל… המוצר מספק בין 10-19% מהמרכיב התזונתי למנה.
עשיר ב… המוצר מכיל 20% או יותר של המרכיב התזונתי.

ולסיום: תרגיל קטן

אנחנו רוצות לדעת מהו אחוז הקלוריות שמקורן בשומן.
על התווית כתוב כך:

מנה= 1 כפית
קלוריות למנה: 30
קלוריות משומן: 25
שומן רווי: 2 גרם
כולסטרול: 0 מ’ג

נחלק את הקלוריות משומן (25) בסך הקלוריות למנה (30) ונכפיל ב- 100. נגלה שכל כפית (כלומר, כל מנה), מכילה 83.3% קלוריות המגיעות משומן. לא מעט, לא מעט בכלל!