כל האמת על מזונות העל

יש להם שמות משונים, הם מגיעים ממקומות אקזוטיים ברחבי העולם, הם יקרים להדהים והם מתפקעים מרוב הבטחות לחיים ארוכים, בריאים ויפים יותר. האמנם? 

ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת


סופר פוד
מושג חדש בא לשכונה: סופר-פודז. ובעברית: מזונות על. יש להם שמות משונים, הם מגיעים ממקומות אקזוטיים ברחבי העולם אל חנויות הטבע שלנו, הם יקרים להדהים והם מתפקעים מרוב הבטחות: מגנים מפני מחלות, מאטים הזדקנות, מצעירים את העור ועוד כהנה. איזו אמת בריאותית מסתתרת מאחורי שמות מסתוריים כמו גוג’י-בריז, מאקה, צ’יה וההאמפ?

כשאומרים מזון על, מתכוונים למגוון רחב של מזונות המכילים כמות גדולה של רכיבים תזונתיים איכותיים במיוחד. לא נשאיר אתכם במתח: המונח הזה הוא מעורפל למדי מבחינת מדעית, והרבה מאוד אנשי מקצוע רואים בו רק אלמנט שיווקי. ארגון התזונאים בבריטניה הודיע כי “אין דבר כזה סופר-פוד. מדובר בעיקר בשיווק‭.”‬‬‬ מסתבר כי מזונות אלו אמנם טובים, אולם אינם עולים באיכותם על מזונות נפוצים שנמכרים במחירים סבירים בשווקי הארץ והעולם. גם גזר, סלק ,תרד, עגבניות ומלפפונים, פירות הדר, תבלינים, קטניות, תותים, אגוזי מלך ואחרים מכילים מרכיבים תזונתיים בריאים לעיתים אף בכמות גדולה יותר. אכילה מגוונת ומאוזנת היא התנהגות הקסם שתשפר את חיינו – לא תוספת של זרעי צ’יה.‬

הנה מספר דוגמאות לסופר פודז, מה הם מתיימרים לעשות – ומי מהמזונות הפשוטים שנמצאים בשווקים עושה בדיוק – אבל בדיוק – את אותו הדבר.

מאקה 

שורש שמקורו בפרו. שייך למשפחת הצנון ונאכל כאבקה בטעם אגוז מעושן שמכילה חלבון (לא מושלם) סיבים, שומן, מינרלים כסידן, מגנזיום ואשלגן, גופרית, אבץ ,נחושת וסלניום וויטמינים מקבוצת B ,C ו-E. משווק כבעל יכולת לאיזון ההורמונאלי של הגוף וכמשפר את הסימפטומים של גיל המעבר. מגביר את האון הגברי, משפר את מצב הרוח, הריכוז והזיכרון ומרפא דיכאון. 

אבל איזון ההורמונאלי, שיפור סימפטומי גיל המעבר, שיפור מצב הרוח, ריכוז ושינה עמוקה ורצופה אפשר לקבל מצריכת אגוזים,זרעי פשתן, ומאכלי ים כסלמון, דג מלוח, טונה, מקרל, סרדינים. מפולי סויה, אגוזי מלך דגנים מלאים, שום ,זרעי חמניות וכבד המכילים את אותם המרכיבים ובעיקר אומגה 3. אומגה 3 ידועה כמפחיתה מצבי חרדה ודיכאון ומשפרת את מצב הרוח. את המינרל סלניום הידוע כמשפר מצב הרוח ניתן לקבל גם מדגנים מלאים, שום, זרעי חמניות, אגוזי ברזיל, כבד דגים ומאכלי ים . ירקות עליים כתרד, חסה ולפת, בשעועית ואפונה, זרעי חמניות וכבד מכילים חומצה פולית הידועה כמשפרת את מצב הרוח, עוזרת במצבי דיכאון, משפרת את הזיכרון, זריזות המחשבה ומהירות התגובה.

גרעיני צ’יה, זרעי האמפ 

גרעיני הצ’יאה נאכלים כזרעים קטנטנים. הם מכילים בעיקר אומגה 3, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים כסידן, מגנזיום וויטמינים מונעי חמצון. מייחסים לגרעיני הצ’יאה תכונות של שיפור פעילות הלב, הפחתת רמת הסוכר בדם, סיוע בתהליכי ירידה במשקל, עצירויות ובעיות מעיים. כתחליף לזרעי הצ’יה אפשר לצרוך את זרעי ההאמפ -זרעים מצמח הקנביס העשירים בחלבונים ומסייעים לבניית תאי המח ותומכים ברקמת הכבד. זרעי האמפ מכילים חומצות אמינו וחומצות שומן חיוניות שגורמות לתחושת שובע. 

את כל הטוב הזה אפשר לקבל גם באכילת שיבולת שועל, “קוואקר”, שנמצא על המדף בכל מכולת. שיבולת השועל בעלת ערך קלורי גבוה, אחוזי החלבון שבה גבוהים יחסית לדגנים והיא עשירה בסיבים מסיסים ובלתי מסיסים המסייעים לפעילות מערכת העיכול ובכך למניעת עצירות וספיחת רעלים, הפחתת רמות הכולסטרול והסוכר בדם . בנוסף, היא עשירה בוויטמינים מקבוצה B . גם זרעי פשתן ופולי סויה העשירים בסיבים תזונתיים ואומגה 3 יספקו תחליף להורדת רמות כולסטרול והסוכר,ייטיבו עם תופעות גיל המעבר ,פעילות מערכת העיכול ומניעת פציעות ודלקות לספורטאים.

פולי קקאו raw

פולי הקקאו מכילים כמות גדולה של מגנזיום, ומינרלים רבים כמו ברזל, סידן, אבץ וכרום. בקקאו שלא חומם מעל 48 מעלות צלזיוס ונחשב נא, נמצא גם רמות גבוהות של נוגדי חמצון. פולי הקקאו מעניקים אנרגיה, שמחה ומרץ .

את אותם יתרונות אפשר לקבל בספל תה. הוא בעל יכולת שיפור המחשבה ועיכוב דמנציה של המוח. התה מכיל חומצת אמינו ייחודית (L-Theanine ) המגבירה ערנות, זמן תגובה ויכולת זיכרון. תה ירוק מכיל כמויות גדולות של נוגדי חמצון המגנים על תאי כלי הדם בגוף.

השפעה דומה נמצא לירקות עליים ירוקים העשירים בחומרים אנטיאוקסידנטים, ביניהם נמצא את וויטמין C , E ו-A.

נסכם: כל הירקות, הפירות, הקטניות והגרעינים שאנחנו מכירים הם סופר-פודז. האלמנט החשוב הוא הגיוון. לכל ירק או פרי יש תכונות וייחודיות בהן הוא מצטיין, והשילוב ביניהם הוא זה שמעלה את ערכו הבריאותי. אין צורך בהשקעה כספית גדולה במיוחד בירק, פרי, אבקה או תבלין אקזוטי; צריך לאכול אוכל מאוזן ומגוון, כמה שיותר טרי וכמה שפחות מעובד. ולסיום: חשוב לזכור כי מזון – תהיה חשיבותו גדולה כאשר תהיה – עדיין אינו תרופה בלעדית. הוא אינו מהווה תחליף לטיפול ומעקב רפואי.