חומצה פולית: לא רק למתכננות היריון

בעקבות המלצות משרד הבריאות האמריקני, גם בישראל צפויות הנחיות חדשות הממליצות על נטילת חומצה פולית מדי יום במשך כל שנות הפריון. מה יש בתוסף הזה ולמה הוא כל כך חשוב?

ד"ר בני חן, מנהל תחום רפואת נשים

החומצה הפולית שייכת לוויטמינים מקבוצה B, והיא חיונית ליצירת כדוריות הדם האדומות ולפעילות תקינה של מערכת העצבים. מזה שנים רבות נחקר הקשר שבין צריכה מספקת של חומצה פולית לפני ההיריון לבין ירידה בשכיחות המומים המולדים בצינור העצבי (NEURAL TUBE DEFECTS). על בסיס תוצאות המחקרים, המליץ השירות האמריקני לבריאות הציבור על צריכה גבוהה יותר מהקצובה של חומצה פולית, לכל אישה בגיל הפוריות. יש חשיבות רבה לצריכת הוויטמין עוד לפני הכניסה להריון, משום שהמומים הללו מתפתחים בשלבי ההיריון המוקדמים, שבהם האישה לא תמיד יודעת שהיא בהיריון; מומלץ להתחיל ליטול תוסף של חומצה פולית שלושה חודשים לפחות לפני ההיריון, ולהמשיך לקחת אותה במהלך ההיריון כולו – במיוחד בשליש הראשון להריון שבו נוצרים ומתפתחים איבריו של העובר. חומצה פולית

חומצה פולית נמצאת, אמנם, גם במזונות מסוימים – כבד, תפוזים, בננות, ירקות ירוקי עלים כמו תרד, כרוב ועלי סלק – אבל רק 50% מכמות החומצה הפולית שנמצאת במזון נספגת בגוף. וחוץ מזה, בישול ואחסון פוגמים אף הם ביעילות של הוויטמינים ומקטינים את הכמות הנספגת לכ־10% בלבד. אין מנוס מלקיחת תוסף.  לאחרונה שונו ההנחיות  וההמלצה כעת היא לכל הנשים בגיל הפוריות ליטול חומצה פולית בכל יום, כדי שגם הריונות לא מתוכננים יהיו מוגנים.
מינון מומלץ
לנשים שאין סיבה לחשוב שההיריון שלהן יהיה היריון בסיכון, הכמות המומלצת היא 0.4 מ”ג של חומצה פולית ליום, באמצעות כדור אותו בולעים פעם ביום. החל מהחודש הרביעי להריון מומלץ לעבור לטיפול בתכשיר משולב של ברזל +חומצה פולית 0.4 מ”ג עד שישה שבועות לאחר הלידה, כדי למנוע אנמיה.

לנשים שההיריון שלהן עלול להיות היריון בסיכון: נשים שבעבר התגלה בעובר שלהן או בילוד מום פתוח בתעלה העצבית, שהן עצמן או אבי התינוק נולדו עם מום כזה, או עם רקע משפחתי של מום בתעלה העצבית – נמצאות בקבוצת סיכון. כך גם נשים שבעברן הפלות מרובות, שמקבלות טיפול נגד אפילפסיה, נשים עם סוכרת טרום הריונית, מחלת קרוהן או צליאק. אלה זקוקות למינון חומצה פולית גבוה פי 10 מאשר נשים בסיכון נמוך בחודש טרם הכניסה להריון, ולמשך שלושת חודשי ההיריון הראשונים. המינון המקובל הינו 5-4 מ”ג חומצה פולית ליום, ולאחר מכן לעבור לתכשיר משולב של ברזל וחומצה פולית במינון הרגיל של 0.4 מ”ג. עדכני את הרופא שלך, הוא כבר ידע על מה להמליץ.

למה חשוב להימנע ממינון יתר
עד לפני שנים ספורות ההנחה הייתה שצריכת יתר של חומצה פולית אינה פוגעת בבריאות, אבל מאז השתנתה המגמה.  חוקרים סבורים כיום כי העמסה של חומצה פולית מעבר למינון המומלץ אינה רק חסרת תועלת – היא אף עלולה להזיק.  הכבד – כך מסבירים הרופאים –  יכול לעבד חומצה פולית באיטיות יחסית.  הפעילות האנזימטית האיטית גורמת לחוסר יעילות בטיפול בכמות גדולה של חומצה פולית – שכן הכמות הקיימת היא מעבר ליכולת הרוויה של האנזים המפרק את החומצה ויכולת פעולתו המקסימלית. כאשר הכבד אינו יכול לטפל בעודף שהועמס עליו, נוצרת הצפה של הפלזמה בחומצה פולית, וזו עלולה להפריע לפעילות המערכת החיסונית ואפילו להגביר או להפעיל מצבי סרטן קיימים או מצבים טרום סרטניים. בנוסף, עודף חומצה פולית עלול לטשטש מחסור בוויטמין B12  ובכך להגביר את הסיכון למערכת העצבים. הקפידו, אם כך, על המינון שעליו ממליץ הרופא ואל תחרגו ממנו.