איך בוחרים נעליים מתאימות לפעילות ספורטיבית?

המבחר העצום, השפע מבלבל, ההמלצות – סותרות. מה באמת צריך לקחת בחשבון כשקונים נעלי התעמלות?

טל ניצן, מנהלת תחום פיזיותרפיה, מאוחדת

נעלי ספורט מתאימות יכולות לעשות בשבילכם הרבה: לשפר ביצועים ספורטיביים, להגביר את ההנאה מהפעילות הגופנית ולמנוע פציעות. לפני שאתם מגהצים את כרטיס האשראי, העיפו מבט בעצות הטובות שיש לנו בשבילכם – ובחרו את הנעליים הנכונות. ולא, הן לא בהכרח היפות או היקרות ביותר. בחירת נעלי ספורט

• מתאמנים שלוש פעמים בשבוע או יותר? אתם זקוקים לנעליים מקצועיות. בחנויות המתמחות יוכלו לסייע לכם בבחירת הנעל המתאימה ובהתאמתה. אולי זה יעלה לכם יותר, אך ההשקעה כדאית.

• אחת הטעויות הנפוצות הינה רכישת נעל קטנה מדי. מומלץ למדוד נעל ספורט בסוף יום עבודה או לאחר פעילות גופנית. כף הרגל מתרחבת וזה הזמן לבחור את המידה המתאימה. מומלץ לבקש מהמוכר למדוד את מידת כף הרגל שלכם ולא לבחור נעל על פי מידת הרגל הידועה לכם. בחרו תמיד נעל רק לאחר שמדדתם אותה. 

• אצל רוב האנשים, כף רגל אחת גדולה מעט מהשנייה. רצוי לבחור את המידה על פי כף הרגל הגדולה. יש צורך במרווח של אגודל אחד לפחות מקצה האצבע הארוכה עד לקצה החלק הפנימי של הנעל.

• נעלתם? עמדו ונסו לישר את האצבעות באופן מלא. אתם אמורים להצליח לבצע זאת באופן חופשי.

• הנעל צריכה להיות נוחה מיד בעת המדידה. אין תקופת הסתגלות. לכו או רוצו מספר צעדים כדי להיות בטוחים שהנעל נוחה.

• בעת המדידה גרבו את הגרב בה הנכם עושים שימוש בעת הפעילות.

• מומלץ לשחרר את השרוכים ולהתחיל מחדש בהידוקם אל כף הרגל. יש להתחיל מחורי השרוכים הרחוקים ביותר ועד הקרובים תוך כדי יצירת מתח שווה במהלך השריכה עד למעלה.

• אם אתם משתמשים במדרסים, הביאו אותם אתכם לחנות. אתם זקוקים למרווח מספק בשבילם בתוך הנעל החדשה שלכם.

• מומלץ לנשים בעלות מידת נעליים גדולה לשקול מדידת נעלי נערים/גברים. הן עשויות להתאים להן יותר.

• אם אתם סובלים מיבלות או עיוות של אצבעות הרגליים, מומלץ לבחור נעל בעלת מבנה רחב באזור האצבעות.

• הנעל צריכה לייצב היטב את העקב. החלקה החוצה של העקב בזמן הליכה או ריצה עלולה לפצוע אתכם. 

• אם הפעילות המועדפת עליכם הינה הליכה בחרו נעל קלה, עם בולם זעזועים באזור העקב ותמיכה לאזור הקשת הקדמית (עצמות המסרק). מומלץ כי חלקה הקדמי של הנעל יהיה מעט נוקשה יותר מנעלי ריצה על מנת שתנועת הדחיפה במהלך ההליכה תהיה יעילה יותר.

• נעלים עם סוליה מעוגלת קלות (rocker) מועילות בהעברה קלה של המשקל מאזור העקב אל כף הרגל ובהורדה של עומסים לאורך כף הרגל. 

• בבואכם לבחור נעל ריצה בדקו כי יש בלימה מספקת לאורך כל הנעל וייצוב טוב של העקב. באזור בו ממוקמת כרית כף הרגל יש צורך בגמישות אשר תאפשר כיפוף האצבעות בעת הריצה. 

• לעיתים ישנה קריסה של קשת כף הרגל בעת הריצה ותזדקקו לתמיכה. מומלץ תמיד לרכוש מדרס בהתאמה אישית ולהשתמש בו בנעל ניטראלית (ללא תמיכה מיוחדת לקשת). ישנן גם נעליים עם תמיכה לקשת, אך התמיכה שהן מספקות אינה מותאמת אישית למבנה כף הרגל שלכם. לפני רכישת נעל כזו מומלץ להיוועץ עם מוכר מקצועי בחנות ריצה מקצועית. 

• בכל מקרה בו ישנה מגבלה ובעיה אורתופדית אשר מקשה על התאמת הנעל המתאימה וביצוע פעילות גופנית, מומלץ להיוועץ באורתופד או פיזיותרפיסט.

אימון נעים ובריא!

למידע נוסף אנא מלאו פרטיכם

שדה חובה
אנא הכנס כתובת מייל תקינה
שדה חובה