הרפואה המשלימה והתמודדות עם גיל המעבר

מנופאוזה היא תהליך ביולוגי טבעי המבשר את סוף תקופת הפוריות. אצל נשים רבות היא מלווה בסימפטומים לא נעימים. מלבד הטיפול ההורמונאלי, יש דרכים נוספות, טבעיות להקל עליהם

יפה ברמץ חמוטל, מאוחדת משלימה 

אחת התופעות מהן חוששות נשים רבות לקראת גיל המעבר היא תופעת גלי החום וההזעות הספונטניות המתלוות אליה. אף שבדרך כלל התופעה נפוצה יותר בשעות אחה”צ והערב, היא עלולה להופיע ללא התרעה מוקדמת גם בשעות היום ולהביך אותך בעיצומה של ישיבת צוות, וגם בלילה, ולהפוך את השינה לסיוט.רפואה משלימה וגיל המעבר

מודעות היא דרך יעילה ביותר להתמודד עם התופעות הפיזיולוגיות האלה. ראשית, כדאי להבין את השינויים המתרחשים בגוף כדי להצליח לקבלם כתהליך טבעי ונורמאלי. כיום כאשר תוחלת החיים עולה וגיל 50 נחשב לתחילת אמצע החיים ונשים בשנות השישים אינן ספונות בביתן כשמסרגות בידיהן וכדור צמר מתגלגל לרגליהן, אלא מנהלות חיים מלאים וחלקן אף נמצאות בשיא השגשוג, יש יותר צורך ויותר דרישה במתן מענה טיפולי לסבל הנובע מן התסמינים המתלווים לתקופה ולשיפור איכות החיים שאחריה. הגברת המודעות העצמית, תחזוקה והקפדה על אורח חיים בריא עם תחילת תהליך המנופאוזה ואחריה, תמנע הידרדרות במצב הפיזיולוגי של הגוף ותאפשר עוד שנים רבות של תפקוד בבריאות תקינה.

מהי מנופאוזה

מנופאוזה הפסקה הדרגתית של הדימום החודשי ועד לסיומו המוחלט של המחזור. כחלק מתהליך טבעי, תפקוד השחלות הולך ופוחת, במהלכו מאבדות השחלות את היכולת לבייץ ואת היכולת לייצר באופן מתואם את ההורמונים החיוניים למחזור תקין. הייצור יורד באופן לא סדיר תוך תנודות קיצוניות, עד להפסקה מוחלטת של ייצור ההורמונים פרוגסטרון, אסטרדיול ואסטריול.

לרוב מופיעה המנופאוזה בין הגילאים 45-55 , כאשר היא מופיעה בין הגילאים 40-45 היא נחשבת למוקדמת ובין הגילאים 55-60 למאוחרת.

התופעות סביב תהליך זה קשורות בעיקר לירידה ברמת האסטרוגנים או לתנודות חדות ברמתם. הן משתנות מאישה לרעותה וכוללות אי סדירות בהופעת הווסת, מבחינת מרווחים בין דימום אחד למשנהו, משך הדימום ועוצמתו, יובש בנרתיק, נטייה לפטרת, ירידה בצפיפות העצם, כאבי פרקים ושרירים, תכיפות במתן שתן בגלל החלשות של שרירי רצפת האגן, בריחת שתן ונטייה לזיהומים, דפיקות לב ונדודי שינה. התנודות והטלטלה בתקופה זו עלולות לגרום לשינויים מנטאליים כגון- הפרעות ריכוז וזיכרון, אי שקט, מצבי רוח, עצבנות, חרדה ולעיתים דיכאון.

מזרח ומערב

על פי החשיבה הסינית המסורתית, תקופת המנופאוזה מוסברת כמצב של חוסר YIN בכליות ועודף YUNG מדומה שגורם לתופעות של חום קיצוני, הזעות, אי שקט ואינסומניה. הביטוי וה”שליטה” של היאנג בגוף מחמיר את חוסר האיזון של האנרגיה הזורמת בגוף. הטיפול על פי חשיבה זו יהיה חיזוק והזנה שלYIN הכליות וכך החזיר את האיזון בין הכוחות.

ב”מערבית” נסביר זאת כך: יש שתי מערכות וויסות מרכזיות בגוף – מערכת העצבים והמערכת ההורמונאלית, שתי המערכות קשורות זו בזו ברמה תפקודית יומיומית ויוצרות איזון ע”י תיאום ביניהן. בשפה רפואית איזון זה נקרא ‘הומיאוסטזה’. כאשר יש תנודות קיצוניות בגוף כגון אלו המתרחשות בתהליך המנופאוזה, האיזון מופר וגורם לסבל רב.

הטיפול המוצע ע”י הרפואה הקונבנציונאלית הינו טיפול הורמונאלי חלופי המסופק לגוף ע”י לקיחה מלאכותית של הורמון האסטרוטגן או שילוב שלו עם פרוגסטרון. היתרונות בטיפול כזה הם הקלה בתסמינים, מניעת אוסטיאופורוזיס והקטנת שכיחות סרטן המעי הגס.

אבל כדאי לדעת שישנן דרכים נוספות, טובות ויעילות לטיפול ותחזוקה של הגוף בתקופת גיל המעבר. צמחי המרפא, למשל, הם מענה מופלא וידידותי שמאפשר מרחב טיפולי, במידה וישנה מעורבות של מחלות רקע נוספות, כדוגמת יתר לחץ דם, כולסטרול, עצירות כרונית ועוד.

פעולת הצמחים לטיפול במנופאוזה מתמקדת בעיקר בהרגעה, קירור, הזנה ואיזון התהליך ההורמונאלי. הצמחים ממתנים את התנודות ברמת ההורמונים ויוצרים הדרגתיות ויציבות, כזו שמאפשרת לגוף להסתגל לשינויים המתחוללים בו . חלק מהצמחים מכילים איזופלבונים שהם חומרים בעלי פעילות כמו אסטרוגנית ופועלים כפיטואסטרוגנים. 

המטפל יתייחס לשוני בתכונות, בטעם ובאנרגיה של הצמחים שהוא בוחר עבור המטופלת. הכרות עם תכונתם הייחודית של הצמחים, מעבר למידע היבש על הרכבם הפיטוכימי, מקנה למטפל יכולת ליצור הרמוניה בין הצמחים לטמפרמנט ולאנרגיה של המטופל.

בנוסף, המטפל ימליץ למטופלת על הרגלי תזונה ופעילות גופנית: לתזונה משמעות רבה להשגת איכות חיים. זה נכון לגבי כל אדם, במצב בריאותי תקין או חולי. לפעילות גופנית מתונה יש משמעות וערך מוסף לנשים בגיל המעבר ובגיל השלישי. בנוסף לעובדה שפעילות זו מעוררת חיים, יוצרת משוב חיובי של האדרנל ומשחררת אנדורפינים היא מקטינה את הסיכונים להידלדלות העצם ולאוסטיאופורוזיס.

המלצות כלליות בתזונה:

תזונה מלאה מסודרת, לא מוקצנת. מאוזנת ועשירה בסיבים, ויטמינים ומינרלים. צריכה של ירקות ופירות, איזון בין אכילה של חלבון מן החי לחלבון מן הצומח. מומלצים מזונות עשירים בפיטואסטרוגנים כגון טופו, קטניות כגון עדשים ושעועית לבנה. הקטנית מכילה שפע של סיבים, ויטמיני בי, סידן ומינרלים אחרים. הסידן במזון יתקבל מהקטניות, הזרעים והאגוזים וממוצרים נוספים כגון טחינה, שזמינות הסידן שלהם הוכחה כגבוהה ביותר.

למידע נוסף אנא מלאו פרטיכם

שדה חובה
אנא הכנס כתובת מייל תקינה
שדה חובה