ירקות של אביב

הדוכנים בשווקים גדושים בצרורות ירוקים ורעננים של תרד טורקי, אספרגוס, ארטישוקים ושום ירוק. חגיגה. מה עושים עם כל הטוב הזה ואיך הוא מצליח להיות גם בריא וגם טעים? ויש גם מתכון

ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת

ירקות. אפשר לזמר בשבחם עד מחר, ועדיין לא נצליח לפרט את כל היתרונות התזונתיים שטמונים בהם. הם דלי שומן, דלי נתרן, עשירים בסיבים, במינרלים ובוויטמינים במיוחד ויטמינים מונעי חמצון (דוגמת ויטמין C), וכן חומרים כמו סיבים ופיטוכימיקלים (דוגמת בטא קרוטן). לבשל בבית

באביב מתווספים, לשבועות ספורים בלבד, לדוכנים בשווקים ירקות עונתיים מיוחדים במינם – ממש מתחננים שתכנסו איתם למטבח ותרקחו מהם מטעמים. והבונוס? – בריאות, בריאות, בריאות. קבלו אותם:

תרד טורקי 

בשרני, עשיר וטעים הרבה יותר ממה שמכנים בסופר “תרד ניו זילנדי”. יש לו גבעולים ארוכים ושורש אדמדם ופריך, שכיף לאכול גם אותו.

והוא גם בריא: תשכחו מפופאי: הברזל שבתרד ממילא לא יכול להיספג כראוי בגוף שלנו בגלל החומצה האוקסלית שקושרת אותו. אבל עדיין כדאי מאוד לאכול תרד, בעיקר בגלל החומצה הפולית שבו, המשתתפת ביצירת תאים ותאי דם אדומים וחשובה במיוחד בתקופות של חלוקת תאים מהירה – כגון בגדילת תינוקות ובהריון. התרד מכיל סידן ועשיר באשלגן הידוע בחשיבותו בשמירת מאזן הנוזלים והאלקטרוליטים בגוף, וכן עשיר בוויטמין K ,המהווה חלק במנגנון קרישת הדם.

אספרגוס

הירק העדין והנסיכותי הזה פשוט משדר יוקרה. הוא טעים טרי או חלוט, עם רוטב או בלעדיו – ותמיד ייתן לכם הרגשה שאתם בסעודה פריזאית מפנקת במיוחד.

והוא גם בריא : ב- 100 גרם אספרגוס חי יש רק 23 קלוריות , 2.3 גרם חלבון ו – 0.2 גרם שומן ואין בו טיפת כולסטרול. הוא מכיל ויטמין C המשמש כבולם חמצון, משפר את תפקוד מערכת החיסון ומשפר את ספיגת הברזל במעי. הרפואה העממית מיחסת לאספרגוס יכולת לרפא דלקות בדרכי השתן, שיפור הראייה ומניעת מחלות כבד; הרמב”ם טען כי אכילתו מסייעת לפירור אבנים בכליות.

ארטישוק 

הארטישוק נחשב למלך הירקות: לא סתם הוא עטור כתרים-כתרים של עלים. נהדר בסלטים, בתבשילים, ממולא, מוקפץ, צלוי בתנור או על המנגל – ואפשר גם סתם לבשל אותו במי מלח, להכין בצד רוטב לימוני ורענן, לטבול בו את קצות העלים ולכרסם אותם לאט לאט עד שמגיעים ללב הבשרני והטעים. בארץ מגדלים שני זנים אותם ניתן למצוא בשווקים: הסגלגל והירוק. ההבדל בטעם פחות מורגש.

והוא גם בריא: דל קלוריות, מלא סיבים תזונתיים, מכיל כמויות יפות של ויטמין A ,מגנזיום ואשלגן. הארטישוק נחשב כמשפר העיכול וטוב לאכילה לסובלים מגזים וצרבת.

שום ירוק

הירק הכי עונתי שאפשר. שבוע אחד הוא מציף את השווקים – ושבוע לאחר מכן הוא פשוט נעלם. אין מה להשוות בינו ובין מה שאנחנו רגילים לרכוש בסופר בחבילות עטופות ברשת: לשום הירוק יש טעם עז ורענן שלא דומה לשום דבר. 

והוא גם בריא: ב- 100 גרם שום יש 149 קלוריות (מי אוכל 100 גרם שום?!). ברפואה העממית מייחסים לו תכונות של מחסן ומחזק. בעבר וגם היום, משתמשים בו כנגד הסתיידות העורקים, ובמניעת מחלות לב וכלי דם. בעבר השתמשו בשום נגד מחלות מדבקות ובעיקר נגד שחפת, מחלות ריאה כשעלת, מחלות עצבים, נגד תולעי מעיים, כמוריד לחץ דם וכמוריד חום. היום סבורים חוקרים רבים כי יש לשום השפעה על תהליכי טרשתיים.

אפונת גינה טרייה

האמת? אפונה קפואה היא אחד ה”קפואים” היותר נעימים לחייך. אבל היא לא מתקרבת לליגה של האפונה הירוקה הטרייה. עגלגלה, עדינה ומתוקה, קשה מאוד לעמוד בפניה. אפילו לקלף אותה זה נחמד: מושכים את הסיב העבה שבולט מקצה התרמיל כלפי מטה כמו ריצ’רץ’, התרמיל נפתח ואפשר לפלות החוצה את האפונים הרעננים. 

והיא גם בריאה: יש בה כמות יפה של ויטמין A ויטמיני B, ברזל, סיבים תזונתיים, מגנזיום, אבץ ואשלגן, וגם ויטמין C. היא דלת קלוריות ומשביעה מאוד.

פסטה אביבית, פשוטה-פשוטה (מבוססת על מתכון של חיים כהן)

• חבילת פסטה מבושלת לפי ההוראות (פסטה טרייה מאוד מאוד תתאים כאן).

• כוס אפונת גינה טרייה, חלוטה במים רותחים (לא יותר משלוש דקות!)

• שש כפות שמן זית מעולה

• ארבע שיני שום ירוק, קצוצות

• מלח

• פלפל שחור גרוס

• צרור עלי נענע טרייה קצוצה

• גבינת פרמזן מגוררת (ממש לא חובה)

אופן הכנה: 

מחממים את השמן במחבת רחבה, מוסיפים את השום הקצוץ. מזהיבים, מקפידים לא לחרוך . מוסיפים את האפונה ומערבבים בעדינות. מוסיפים את עלי הנענע, מעבירים את הפסטה למחבת, מתבלים ומערבבים. אפשר לפזר מעל פרמזן.