סלט של טעויות

ד"ר שרה קפלן, הדיאטנית הראשית של מאוחדת, מספרת על השגיאות הנפוצות שאנחנו עושים בדרך לדיאטה

ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת

כולנו רוצים לאכול נכון. להגיע למשקל אופטימלי, כדי להרגיש טוב ולהיות בריאים וחיוניים. כולנו גם עושים הרבה טעויות בדרך לשם: כאלה שמבוססות על מידע לא נכון, על מיתוסים ועל רצון עז לקצר תהליכים. הנה כמה מהנפוצות שבהן: פירמידת המזון

1. מציבים לעצמנו יעדים לא ריאליים

שני קילו בשבוע? – לא. זה, למשל, יעד לא ריאלי. סביר להניח שהגוף לא יעמוד במשימה זו ברציפות וגם אתם לא תעמדו בו, ואז תתמלאו תסכול ותחזרו להרגלים הישנים שלכם, או – במקרה היותר גרוע – דווקא תעמדו בו ותגרמו לעצמכם נזק. הרעבה היא לא הדרך לאורח חיים בריא. אז מהו יעד ריאלי? זה כמובן תלוי במשתנים הפיזיולוגיים של כל אדם, אבל בגדול: חצי קילו עד ק”ג אחד (מידי פעם) בשבוע זה יפה מאוד.

2. צורכים מאכלים “דלי שומן” כפתרון דיאטטי

טעות נפוצה: מחד, מוצרים דלי שומן אינם בהכרח דלי סוכר וקלוריות – ומאידך, אין מה לפחד משומן. הוא אמור להיכלל בתפריט שלנו, אנחנו רק צריכים לבחור בסוגי השומנים ה”טובים” כמו שמן זית, אבוקדו, טחינה, זיתים. במקביל, הימנעו משומן טראנס שאורב לנו בעיקר בבורקס ובחטיפים מלוחים.

3. מדלגים על ארוחות 

המשוואה היא פשוטה: כשמדלגים על ארוחה, נהיים רעבים. 

מצב של רעב מביא לאכילה מופרזת. לעיתים לא מידית, אבל מתישהו זה יקרה. הקשיבו לגוף שלכם ולצרכים שלו: אם אכלתם הרבה בארוחת הצהריים ואתם לא הכי רעבים, זה בסדר שתאכלו ארוחת ערב קטנה יותר. אבל אם התפנקתם במנת המבורגר עם צ’יפס, נתקפתם רגשות אשם והחלטתם לוותר על הארוחה הבאה כי “התפרעתם יותר מדי”, זו טעות. היום נהוג לדבר על דיאטה נכונה העובדת על פי “השעון הביולוגי” , שלוקח בחשבון בין השאר חישוב של ארוחות מסודרות בזמנים קבועים; לכן, המשיכו לאכול כרגיל.

4. מקפידים לקנות “לחם חום”

הצבע לא תמיד קובע, ויכול להיות שהלחם השחום שקניתם בסופר הוא פשוט צבוע. אין מנוס: צריך לקרוא את הרכיבים. מומלץ לאכול לחם מלא ולוודא כי הוא אכן מכיל מספיק סיבים תזונתיים, שמספקים תחושת שובע לאורך זמן ומסייעים לעיכול בריא. בדקו כמה סיבים תזונתיים יש בלחם שלכם: אם יש פחות מ-9 גרם סיבים בחרו לחם אחר.

5. מתנזרים מכל מה שטעים

לא הגענו הנה כדי לסבול, אלא כדי לאמץ אורחות חיים חדשות ובריאות. אפשר גם ליהנות ממאכלים מתוקים, רק צריך לדעת איך לעשות זאת נכון. טיפ: אל תיגשו אליהם רעבים. איכלו משהו קטן קודם כדי שיהיה לנו סיכוי טוב יותר לשלוט בכמויות. זה לא תמיד פשוט ודורש חשיבה והטמעה, אבל בהחלט אפשרי.