אתגר המטלה הכפולה

Dual tasking הוא מצב שבו אנחנו מבצעים עוד פעולה בנוסף לתנועה, ואז אנחנו מועדים להסחת דעת ונפילות. איך עושים את זה נכון?

מרים ריינשטיין, מנהלת מכון פיזיותרפיה מבשרת; ליטל איזן סטי, מנהלת תחום פיזיותרפיה ירושלים

בסרטים מצוירים זה תמיד נראה הכי מצחיק: ידיים מתנפנפות, פרצוף מבוהל, רגליים מפרפרות באוויר – והתרסקות. בחיים זה עלול להיות פחות משעשע. נפילות עלולות לגרום לסיבוכים רפואיים לא פשוטים, חבלות ושברים. ככל שגילו של הנופל גבוה יותר, כך קשה לחבלה להירפא – ובמקביל, הסיכוי ליפול עולה פלאים. כמעט מחצית מבני ה- 65 ומעלה נופלים לפחות פעם בשנה – והנופל לא חוזר לתפקוד תקין אחרי הנפילה. איכות החיים שלו מתדרדרת והולכת. איזון

מה גורם לנו ליפול?

נעליים לא נכונות: כפכפים אולי נתפרו ממש למזג האוויר הישראלי, אבל הם לא ממלאים כראוי את התפקיד המקורי שלהם ולא מחזיקים היטב את הרגל. נועל הכפכף מבצע מאמץ כפול בעת הרמת הרגל מהרצפה, כי הוא צריך גם לשמור על הכפכף שלא ינשור. ונעלי עקב; הכול כבר נאמר עליהן (ובצדק), ואנחנו רק נסכם ונאמר שנעילת סטילטו היא סיבה נהדרת לנפילה. 

מכשולים: הלגו שהילדה פיזרה על רצפת הסלון, חוטי החשמל של המחשב והטלוויזיה והרמקולים והמטענים של המכשירים הניידים, שטיחים שמחליקים על הרצפה, שלולית שנקוותה על רצפת האמבטיה, צינור מים על הדשא. כל אלה אורבים לנו, מחכים שניתקל בהם. 

מטלה כפולה: מצב שבו מנהלים שתי פעולות באותו זמן, שיכולות לגרום להפרעה אחת לשניה הולכים ברחוב ומדברים בסלולר? – זה dual tasking שיכול לגרום לנפילה. שתי המטלות מפריעות זו לזו והופכות כל מטלה בנפרד למבוצעת פחות טוב.

מה אפשר לעשות כדי לא ליפול?

הנה כמה רעיונות:

תרגול שיווי משקל: אתגרו את עצמכם. כאשר אתם ליד מקום יציב שניתן לתפוס במידת הצורך – עמדו על רגל אחת, נסו ללכת עקב בצד אגודל. למתקדמים, יש אפשרות לרכוש סוגים שונים של משטחים לא יציבים (כמו כרית אויר גמישה, “פיתה” בשפה המקצועית) כדי לתרגל עליהם שיווי משקל. כדאי להתייעץ עם פיזיותרפיסט שימליץ לכם על המכשירים הנכונים. 

תרגילי מוח: מחקרים חדשים מראים שאנשים שמשחקים באופן קבוע (בישיבה, לא תוך כדי הליכה!) משחקים (מחשב/ קופסה/ קלפים) שדורשים חשיבה, מהירות ודיוק – נופלים הרבה פחות! אז קדימה, שחקו: הקפידו לשחק 3 פעמים בשבוע משחקים כמו טטריס, טניס/פינג פונג וירטואלי, או כל משחק מאתגר מהנה אחר.

תרגול של מטלות כפולות: נסו ללכת תוך כדי מטלה מאתגרת למוח: חישוב כפולות 14, שינון מספרי טלפון בעל פה, או כל מה שמאתגר אתכם. מחקרים מראים שתרגול הליכה תוך כדי ביצוע מטלה מוחית גם מוריד את הסיכון ליפול.

ובמקביל, אפשר גם ללמוד איך ליפול

כן, פשוט להתאמן. ישנן שיטות הדרכה שמלמדות כיצד ליפול בצורה הכי בטוחה עם כמה שפחות סיכוי לפציעות. תרגול כזה גם מוריד את הפחד מנפילות וגם מתרגל אתכם בקימה מהרצפה אחרי הנפילה, במקום להיאלץ להישאר שכובים על הרצפה. בנוסף מחקרים הראו שהתנסות בנפילה כתרגול, יכולה לחזק את העצם. 

על מנת לקבל תכנית מותאמת אישית, אתם מוזמנים להדרכה במכוני הפיזיותרפיה של מאוחדת ברחבי הארץ.