עם התה והלימון והספרים הישנים

ערכת החורף המושלמת כוללת תנור (מכוון לכפות הרגליים), שמיכה, ספר – וספל מהביל. לד"ר שרה קפלן יש כמה הערות בריאות בנוגע לתכולתו של הספל שלכם

ד"ר שרה קפלן, הדיאטנית הראשית של מאוחדת

תה? קפה? שוקו ? – יהיה המשקה החם האהוב עליכם אשר יהיה, הגיע הזמן להכיר גם את היתרונות הבריאותיים של כל אחד מהם. ויש כאלה. בהחלט יש. אבל לפני שנצלול אל כל ספל וספל, הערה כללית: לא מזמן פרסמה הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן של ארגון הבריאות הלאומי כי משקאות חמים בטמפרטורה של- 65 מעלות צלזיוס ומעלה עלולים לגרום לסרטן הוושט השכיח והקטלני. אז חכו רגע עם כשהספל עוד מונח מולכם, שיצטנן קצת. זה הכול. קפה

קפה 

עשרים וחמש שנים לאחר שהקפה הושם ברשימה השחורה של חומרים מסרטנים אפשריים, הכריזה הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן של ארגון הבריאות הלאומי כי הקפה אינו מסווג עוד כחומר מסרטן. למעשה, יש ראיות לאפקט החיובי של קפה על תוחלת החיים. מחקרים הראו השפעה חיובית שלו על מחלות כבד, האטה בפיברוזיס כבדי, הקטנת הסיכון לסרטן הכבד והקטנת התמותה בחולי כבד. ויש עוד: סיכון מופחת למחלות לב וכלי דם, לסוכרת סוג 2, לסרטן המעי הגס, סרטן הכבד ופרקינסון.

עדיין לא ברור מה במשקה הפופולרי טומן בחובו את היתרונות האלה, אולם משערים כי חלק מאלף מרכיבי הקפה מכילים נוגדי חמצון, המפחיתים תהליכים הרסניים בגוף ומאריכים את תוחלת החיים.

לפני שאתם מסתערים על מכונת האספרסו שלכם, הרשו לנו לצטט את הוועדה להנחיות תזונתיות: “חשוב להקפיד ולמזער את כמות הקלוריות והסוכרים שמגיעים מסוכר מוסף וממוצרי חלב עתירי שומן או תחליפי חלב, אותם נוהגים להוסיף לקפה”.

חשוב לדעת

1. כמות סבירה של קפה אינה מזיקה.

2. גם חולי לב והסובלים מיתר לחץ דם יכולים לשתות קפה, כל עוד מדובר בכמויות סבירות.

3. צמצום שתיית הקפה לא מוריד בהכרח את צריכת הקפאין היומית, כי קפאין נמצא גם בקולה, בתה ובתרופות שונות.

4. אין הוכחה חותכת לכך שקפה מסייע לירידה במשקל.

שוקו

אמרנו נוגדי חמצון? – אמרנו שוקו. מחקר שנערך באוניברסיטת קורנל מצא שכוס אחת של שוקו יכולה להכיל כמות גבוהה יותר של רכיבים נוגדי חמצון מאשר כוס אחת של יין אדום או תה. למרות שאפשר ליהנות מהמשקה כשהוא חם או קר, לפי החוקרים, האופציה החמה מזרזת שחרור כמות גדולה יותר של נוגדי חמצון. ויש עוד: קקאו מהווה גם מקור מצוין למגנזיום. הוא עשיר במינרלים נוספים כמו אבץ, מנגן, נחושת, ברזל, כרומיום, וגם תאוברומין וטריפטופן שמעלים את רמות הסרוטונין בגוף. עדיף כמובן להשתמש באבקת קקאו לא ממותקת ולהוסיף לה מים רותחים ומעט חלב – ולהמתיק בעדינות, אם בכלל.

תה ירוק

על EGCG שמעתם כבר? לא? – אז הגיע הזמן שתשמעו: מדובר שוב בנוגד חמצון מקבוצת הפוליפנולים, שמעניקים לתה הירוק את טעמו האופייני המריר מעט, מספקים לנו הגנה בפני הרדיקלים החופשיים ומגנים עלינו מפני מחלות. במזרח הרחוק ידועות סגולות המרפא של התה הירוק כבר אלפי שנים, ובשנים האחרונות המודעות ליתרונותיו הבריאותיים תופסת תאוצה בעולם כולו. מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות מייחסים לתה הירוק סגולות מופלאות רבות, כמו הגנה מפני מחלות לב וסוגים רבים של סרטן, הפחתת כולסטרול, איזון לחץ הדם ושיפור בצפיפות העצם. ספל תה ירוק מכיל מחצית מכמות הקפאין שיש בספל קפה, והוא גם משפיע אחרת על הגוף: השפעתו המעוררת של הקפאין בקפה עלולה לגרום לתחושת עצבנות וחוסר שקט, בעוד שתה ירוק יגרום לכם לחוש ערניים ורגועים בו זמנית, בזכות התיאנין – חומצה אמינית שמצויה בתה הירוק ומשרה תחושת רוגע.

צ’אי הודי

הרבה יותר אקזוטי מסתם כוס תה: מקורו של הצ’אי מהודו, והוא מבוסס על תה, חלב ושפע תבלינים שלפי אמונות המזרח משפרים את הבריאות כמו הל (מכייח ומחמם) ג’ינג’ר (מסייע בבעיות עיכול), קינמון (משפר את זרימת הדם), ציפורן (מחטא דלקות וזיהומים(‘ זרעי שומר )עוזרים לכאבי בטן, (אגוז מוסקט )מרפה את השרירים( ופלפל שחור (מחמם וממריץ) . הצ’אי משפר תהליכי עיכול, ממריץ זרימת דם, מפיג גזים ורגישות בבטן, מסייע בטיפול בשיעול והוצאת ליחה, מרגיע, מחמם ועוזר להילחם בשלל תחלואי החורף. חוץ מזה, הוא ממלא את הבית בריח נפלא – והוא ממש טעים.

להרבה חברות מסחריות יש תיונים של צ’אי, שאפשר פשוט למזוג עליהם מים רותחים ומעט חלב – אבל הנה מתכון לדבר האמתי:

מצרכים:

שלושה תרמילי הל

שלוש פרוסות ג’ינג’ר טרי

שלושה מסמרי ציפורן

רבע מקל קינמון

רבע כפית זרעי שומר

חצי כפית גרגירי תה שחור

3-4 כוסות מים

1-2 כוסות חלב (אפשר גם חלב שקדים, סויה או שיבולת שועל)

הכנה:

כותשים מעט את כל התבלינים בעזרת עלי ומכתש. מי שאוהב חריפות יכול להוסיף קורט אבקת אגוז מוסקט וקורט פלפל שחור טחון.

מכניסים את כל המרכיבים לסיר, מביאים לרתיחה ומבשלים עוד כ- 2 דקות.

מסירים מהאש, מוזגים לכוסות. אם ממש חייבים, ממתיקים במעט סוכר או דבש.